Budapest XIII. kerületi
Berzsenyi Dániel Gimnázium


Hírek
Aktuális, hírek

Tma7 2018

2018.02.20
Tudnivalók és témakiírás (frissítve - a prezentáció is elérhető!)

Kedves 11-esek! Itt az idő! Rajtol a Tma7!

Mit kell tudni róla?

  • A Tma7 speciális munkaforma, nálunk csak a tizenegyedikesek számára: csoportban, saját témán, kötelező dolgozni, s a bemutatóra készülés idején nincs tanítás (március 10. és 12. 13. szombat, hétfő, kedd).
  • A munkavégzés önálló tervezésű, szervezésű, megosztású. A segítő tanár nevének megfelelően működik: segít.
  • A bemutatón (március 14.) a többieknek (7-10. és 12. évfolyam) kell megmutatnotok, meddig jutottatok a téma kutatásában, és hogy tudjátok azt közönség előtt prezentálni, akár a nézőket is bevonva.

És most mi a teendő?

  • Olvassátok el figyelmesen a témaajánlatokat! Válasszátok ki a 16-ból a legszimpatikusabb témákat (minimum kettőt)! Legyen B-terv, mert a csoportok létszáma kötött, s a későn jelentkezőnek másik témát kell választania.
  • Jelentkezés 1.: február 21-e és 23-a (szerda – csütörtök - péntek) közt mindenki keresse fel Simon Anna tanárnőt a 213-as szertárban, és jelentkezzen választott témájára!
  • Jelentkezés 2.: ha ez megvan, ki-ki azonnal keresse fel azt a diákot és tanárt (diáktéma esetén) vagy csak tanárt, aki a témakiírásban szerepel. Tőle tudtok meg minden fontosat a csoport munkájáról.
  • A munka kezdetét a csoport együtt határozza meg. De az biztos, hogy legalább 10 nappal a bemutató előtt már dolgozni kell.
  • A munka zárása: a kész munka közös bemutatása a témavezető tanárnak március 13-án, kedden a 7. órában kezdődik (13.55). De biztos tovább tart, mint egy tanóra!
  • Kötelező? Még egyszer: igen. Március 10-e és 13-a között nincs órarend szerinti tanítás a 11. évfolyam számára, ezért a Tma7-i munka az a heti munka, részt venni kötelező.
  • Bemutató: munkáitokat március 14-én, szerdán láthatja az érdeklődő közönség.

 

1. Hadászati fejlődés a világháborúkban

Témahirdető: Kun András 11. c
A téma leírása: megvizsgálnánk, hogyan változtak a hadi cselek valamint a lőfegyverek, főleg a harckocsik a két világháborúban.

A tevékenység: kutatás képek, elemzések után, a bemutató anyagának válogatása, összeállítása

Bemutató: vetített előadás – kép, mozgókép, szöveg

A létszám: 4-5 fő
Segítő tanárunk: Böhm Eszter

2. Átváltozás – Franz Kafkától

Témahirdető: Kohlhéb Dömötör 11. b

A téma: Franz Kafka az Átváltozás című elbeszélésének előadása

A tevékenységek értelemszerűen: szövegátírás (dramatizálás), szereplés és az ezt előkészítő szövegtanulás és próbák, 1 db jelmez elkészítése, hangfelvételek elkészítése/beszerzése, fények használata (a darab közben is)

A bemutató (értelemszerűen): színi előadás

Létszám: összesen 12 ember:

  • 8 szereplő (ebből 5 fiú és 3 lány)
  • 2 szövegátíró
  • 1 jelmeztervező/készítő
  • 1 hangot és világítást intéző személy

Segítő tanár: Simon Anna

3. Változás

Témahirdető: Kiss Julianna 11.d

A téma leírása: annak járunk utána, mennyiben változik a szerelem fogalma kortól, nemtől, személytől függően.

Tevékenység: videó interjúk tervezése és készítése óvodás kortól felfelé, kiválasztott alanyokkal.

Bemutató: értelemszerűen: vetítés

Létszám: 6 fő

Segítő tanár: Lippai Szilvia

4. Bulinegyed / Nyuginegyed

Témahirdető: Kocsis Guszti 11. b

A téma leírása: Témámban a hetedik kerület bulinegyeddé válását, jelenlegi problémáit, azok lehetséges megoldását szeretnénk vizsgálni. Szeretnénk megismerni az ott lakók álláspontját, véleményét, élményeit a kialakult helyzettel kapcsolatban. Meghallgatnánk bulizókat és néhány szórakozóhely vezetőjét is, hogy az érme mindkét oldalát megismerjük.

Tevékenység: A projekt folyamán szeretnénk interjúkat készíteni, fényképezni. A fényképeket szeretnénk kiállítani, az interjúkat levetíteni, és szóban elmondani a tapasztalatainkat.

Bemutató: kiállítás és talán előadás

Létszám: 8 fő

Segítő tanár: Kerek Roland

5. A Pongtól a Battlefront 2-ig, avagy a videojátékok fejlődése

Témahirdetők: Kiss Mária és Telek Benjámin 11. b

A téma leírása: A videojátékok egyre nagyobb szerepet töltenek be az életünkben, és már könnyen okozhatnak függőséget is. Vajon honnan jutottunk el idáig? Mi miatt alakulhatott ki a túl sok játékra való hajlama az embereknek? Hol vannak a ma sok fiatal által ismert játékok gyökerei, és milyen változásokat lehet megfigyelni a fejlődéstörténetükben?

Tevékenységek: kutatás a múltban, mai trendek összegyűjtése, kérdőív készítése és kiértékelése, prezentáció és kvíz összeállítása

Bemutató: prezentáció, kvíz

Létszám: 10 fő

Segítő tanár: Siegler Gábor

6. Nagyvárosi nyomor

A témahirdető: Papp Dorina 11. d

A téma rövid bemutatása: A hajléktalanság és a gettók lenne a két fő téma. Hajléktalanokat kérdeznénk meg, hogy mi az ő történetük, hogyan kerültek ilyen helyzetbe, és hogy élték meg ezt a változást. Mit gondolnak a jövőjükről, és ha esetleg szeretnének rajta változtatni, hogyan tudnának. Történetüket adnánk elő kisfilm formájában. Emellett két gettószerű településrészt választottunk ki, a Hős utcait és a kőbányai Dzsumbujt. Ezeknek a helyeknek az eredeti funkcióját keresnénk meg a neten és könyvekben.

Elképzelt, szükséges tevékenységek: Interjú tervezése, készítése, kisfilmforgatás, személyes tapasztalatszerzés; internetes kutatások.

A bemutató elképzelt formája: Kisfilm, power point bemutató, személyes tapasztalatok elmesélése

Létszám: 7 fő

Segítő tanár:

7. Változás a Berzsenyi utcáin

A témahirdető neve: Földvári Ádám (Jani) 11. c

A téma rövid bemutatása: a Berzsenyi körül számtalan hajléktalan van, és nem egyet ismerek is közülük. Szeretném megmutatni a berzsenyiseknek, hogy nap mint nap elmegyünk mellettük, és nem is ismerjük élettörténeteiket. Ki és miért furulyázik évek óta az Árpád híd aluljáróban? Ki és miért árul a Szentlélek téren vagy a Lehel téren saját készítésű újságot? Vettél tőle valaha? Tudod egyáltalán mit tartalmaz? Ilyen kérdésekre keressük majd meg a választ, amely remélhetőleg nyomot hagy mindnyájunkban.

Elképzelt, szükséges tevékenységek: videó készítés, interjú

A bemutató elképzelt formája: videó

Létszáma: 4 fő

Segítő tanár: Rajhona Flóra

8. Vissza a jövőbe: Az ember

A témahirdető neve: Juharos Eszter, Hadnagy Patrícia 11. d

A téma rövid bemutatása: Habár arról még nincs elképzelésünk, hogy milyen lesz a jövő világa, arról már lehet halvány sejtésünk, hogy vajon milyen ember fog élni abban a világban.
Projektünkben a következő kérdéseket szeretnénk megválaszolni:
Hogy fog kinézni a jövő embere? Milyen fizikai és mentális attribútumokkal fog rendelkezni? Az egészségügyben potenciálisan bekövetkező újítások milyen fizikai és mentális hatással lesznek rájuk?

Elképzelt, szükséges tevékenységek: egyetemi biológiaprofesszorok meginterjúvolása, kutató- és gyűjtőmunka, közvélemény-kutatás: kérdőív és/vagy utcai interjúk.

A bemutató elképzelt formája: Prezi, szóbeli bemutatás

Létszáma: 8-10 fő

Segítő tanár neve: Dr. Penyigei Erzsébet

9. Az iskola változásai – a Berzsenyi változásai – körülmények, adatok, szokások

A témahirdető neve: Schweitzer Péter 11. c

A téma rövid bemutatása: Változások az iskolán belül: tanári kar, épületek, 0tábor, +ami még eszünkbe jut

Elképzelt, szükséges tevékenységek: Régi évkönyvek átnézése, régi épületek felkeresése, beszélgetések volt és jelenlegi tanárokkal, diákokkal.

A bemutató elképzelt formája: előadás

Létszáma: 8-12 fő

Segítő tanár neve: Rákosfalvy Ildikó

10. Konyhaképtelentől a mesterszakácsig

A témahirdető: Félix Alexandra 11.d

Megvizsgáljuk és bemutatjuk, hogyan változott a konyha vezetése, hogyan alakul át az alapanyag étellé, s eközben a főzőcskézők konyhatündérré.

Tevékenység: minden, ami a főzéshez és a bemutatókészítéshez kell.

Bemutató: kisfilm és interaktív beszámoló

Segítő tanár: Pénzes Ágnes

Létszám: 5 fő

11. Mondd, nézz, mozdulj, érints! - A kommunikáció változatai és változása

Témahirdető: Nagy Zsófia 11.d

A téma leírása: Megvizsgáljuk, kipróbáljuk, utánaolvasunk, hányféle csatornán közvetítjük üzeneteinket egymásnak, s hogy ez változott-e az idők folyamán.

Tevékenység: kutatás, válogatás, rendszerezés és a bemutató elkészítése

Létszám: 6-8 fő

Segítő tanár: Zoltán Katalin

12. Az udvarlási szokások változása a XIX. századtól napjainkig

Témahirdető: Balla Eszter 11.d

A téma leírása: Megpróbálunk tájékozódni: népszokásokat ismerünk meg, régi leveleket olvasunk, elmélyedünk városi legendákban, és megtudjuk, mire szolgáltak, hogy néztek ki a mulatságok, bálok és más társasági események

Tevékenységek: interjúzás, olvasás

Bemutató: vetítés, előadás

Létszám: 6-8 fő

Segítő tanár: Terjéki Ildikó

13. A sport változásai, változások az élsportban

Témahirdető: Sándor Erika tanárnő

 A téma leírása: annak járunk utána, hogy milyen változások érhetők tetten az egyes sportágak technikájában, szabályrendszerében, a felkészülésben, felszerelésben. De foglalkozunk a doppingolás és a doppingellenőrzés változásaival is.

Tevékenységek: kutatás szakkönyvekben, interjúkban, újságokban és a neten, esetleg interjúkészítés.

Bemutató: közös megegyezés szerint

Létszám: 8 fő

14. Irattári Időutazás – a Berzsenyi változásai – fizika

Témahirdető: Izsa Éva tanárnő

A téma leírása: Kíváncsi vagy arra, hogy éltek, mivel foglalkoztak az előző évszázad „berzsenyisei”? Szeretnél belesni  az egykori diákok életébe? Ha igen, köztünk a helyed! A téma keretein belül digitalizáljuk, átolvassuk, feldolgozzuk akár általatok választott szempontok szerint is az irattárban található néhány régi önképzőköri, szakköri naplót.

Munkaforma: Számítógépes: digitalizálás  Élvezkedős: olvasás

Kutatásos: pl. mi lett a sorsa a naplókban szereplő diákoknak, milyen témák, feladatok kerültek elő a foglalkozásokon, milyen volt a „diákszleng” abban az időben, mit tudhatunk meg az akkori tanárokról, és még ami csak eszetekbe jut.

Szervezős: szerkeszthetünk feladatgyűjteményeket, szervezhetünk szaktárgyi versenyt a régi feladatokból, problémákból, csinálhatunk kiállítást a naplókból, vagy ami csak eszetekbe jut.

Gondolkodós: meg tudjuk-e oldani az akkori feladatokat?

Bemutató: ami biztos: a naplók digitalizált változata; és ami már tőlünk függ: előadás, kiállítás, verseny, feladatgyűjtemény….

Létszám: 8-10 fő

15. "Csontváz a szekrényben" – a Berzsenyi változásai - biológia

Témahirdető: Szép Barbara tanárnő

A téma leírása: Hogyan változott a biológiatanítás az elmúlt évtizedekben, milyen eszközök voltak régen, milyenek ma stb.

Tevékenységek: kutatás és kalandozás a szertárban/könyvtárban, kiállítás, esetleg régi békások felkeresése + ami még eszetekbe jut

Bemutató: közös ötletelés alakítja

Létszám: 8 fő

16. Berzsenyi anno

Témahirdető: dr. Juhászné Székely Judit tanárnő

A téma leírása: Ha azt mondod, a Berzsenyibe jártál, szinte rokonoknak érezzük egymást, mert valami közös szellemiség vesz/vett minket körül, akármikor is voltunk itt diákok. Milyen volt a Berzsenyi egykor? Mi minden változott? Mi az, ami a változásokon átívelve mégis összeköt minket?

Tevékenységek: Egy csapat szerveződhetne arra, hogy évkönyveket, régi sajtót, fotókat böngésszen, interjúkat készítsen korábbi generációkhoz tartozó egykori diákokkal, tanárokkal, s így rajzolja meg az egykori Berzsenyit.

Tagok: Szükséges olyan, aki dinamikus szervező,  jól ért a technikához,  szeret beszélgetni, kíváncsi, érdekes kérdései vannak,  szeret böngészni, könnyen átlátja a lényeget,  vannak ötletei, lelkesít másokat

Létszám: kb. 6-10 fő