Az 1992-93.
tanév próbafordulójának
feladatai
1. FELADAT : NE OLYAN GYORSAN!
Ezt a feladatot angolul, németül, franciául
vagy spanyolul fogalmazzátok meg!
( 10 pont)
2. FELADAT: MONDD EL VIRÁGNYELVEN
....
Mennyibe kerül a negyedik csokor virág?
( 5 pont )
3. FELADAT: TALÁLKOZÁSI PONTOK
Rajzoljatok két kört és egy téglalapot oly
módon, hogy a páronként vett metszéspontok
száma 18 legyen!
( 5 pont )
4. FELADAT: NEOKUBIZMUS
A kis Paul egyik játéka egy kocka alakú doboz teljesen
megtöltve 5 cm oldalélû kiskockákkal
. Egyik alkalommal Paul egy olyan tornyot épített,
mely három, kocka alakú emeletbõl áll ( ahogyan
az ábra mutatja). Ahogy szaporodnak az emeletek, csökken 1-1
kiskockányival az emeletet jelképezõ kocka éle.
Paul magassága 30 cm-rel meghaladja építményének
magasságát.
Hány cm magas Paul?
( 10 pont )
5. FELADAT: ÉRMÉK
Három érme áll rendelkezésünkre, melyek
mindkét oldalán egy-egy 10-nél kisebb pozitív
egész szám áll. A felhasznált hat szám
egymást követõ egész szám.
Éppen most dobtunk a három érmével. A felül
levõ számok összege 21.
Újra dobunk néhányszor. Ezeket az összegeket
kapjuk:
16, 17, 18, 19, 20, 22, 23.
Milyen számok vannak a 6-ossal, 7-essel és a 8-assal
szemköztes oldalon?
( 5 pont )
6. FELADAT: KÉTCSILLAGOS FELADAT
Francois-Xavier Chaboche: A számok titkai címû mûvében
leír egy eljárást, amely körzõ és
vonalzó segítségével szerkeszt egy majdnem
szabályos hétszöget::
"Rajzoljatok három, koncentrikus k1, k2
és k3 kört úgy, hogy k2 sugara
3-szorosa legyen k1-ének, és k3 sugara
3-szorosa legyen k2-ének!
A k3 kör tetszõleges M pontjából
húzzunk érintõt a k1 körhöz,
s hosszabbítsuk meg ezt az érintõt úgy, hogy
az messe k2-t N pontban. Ebbõl az N pontból húzzunk
egy másik érintõt k1-hez,
s hosszabbítsuk meg ezt az érintõt úgy, hogy
az messe k3-at P pontban.
Ezt addig ismételjétek, míg egy dupla csillagot
nem kaptok. Elegendõ a megfelelõ csúcspontokat összekötni,
és megkapjátok a hétszöget." Készítsétek
el a szerkesztést, amelyet a szerzõ szerint a középkori
építõcéhek is ismertek már.
( 10 pont )
7. FELADAT: BARÁTI SZESZÉLY
Alain, Bernard és Carine, három barát egy autóbuszos
kiránduláson vesz részt. Három helyet foglaltak
nekik ugyanabban a sorban: az 1-es, a 2-es és a 3-as ülést.
Mindhárman megfogalmazták ezzel kapcsolatban kívánságaikat:
-
Ha Alain az 1-es helyre ül, akkor Bernard szeretne a 2-esre ülni.
-
Ha Alain az 2-es helyre ül, akkor Bernard szeretne a 3-asra ülni.
-
Ha Bernard nem az 1-es helyre ül, akkor Carine szeretne a 2-esre ülni.
-
Ha Carine ül a 3-as helyre, Alain szeretne az 1-esre ülni.
Hogyan lehet leültetni õket úgy, hogy mindegyik
kívánságnak eleget tegyenek?
( 5 pont )
8. FELADAT: HAJÓS FELADAT
A fõszezonban minden negyedórában indul hajó
Nyonból Saint-Gingolph-ba, és ugyanazokban az idõpontokban
egy másik Saint-Gingolph-ból Nyonba.( A két végállomás
a Genfi tó két végén található.)
A Genfi tó átszelése mindkét irányban
2 órát vesz igénybe.
Az egyik utas észrevételezi, hogy már több,
mint tíz hajó jött velük szemben.
Az indulástól az érkezésig hány
szembejövõ hajóval fog összetalálkozni?
( 10 pont )
9. FELADAT: PAR AVION
Strasbourgi középiskolások elzászi útikönyveket
tartalmazó csomagokat küldenek légipostán külföldi
cserepartnereiknek, akik városuktól délre laknak.
A postai díjszabás szerint minden csomag után fizetnek:
1,95 ECU-t alapdíjként meg 3,5 ECU-t 100 km-enként.
A cserepartnerek viszonzásképpen ugyanannyi könyvescsomagot
küldenek elzászi barátaiknak a saját városukról.
Õk 4 ECU-t fizetnek 100 km-enként, nekik nem kell alapdíjat
fizetni.
Amikor a strasbourgi diákok megkapták a csomagot, megállapították,
hogy partnereik éppen annyit költöttek postára,
mint õk.
Hány km-re laknak a cserepartnerek? Vajon melyik városban?
( 5 pont )
10. FELADAT: MÁGIKUS KÖRÖK
Másoljátok le az ábrát, és írjátok
be a tíz tartományba 1-tõl 10-ig az egész számokat
olyan módon, hogy a négy kör mindegyikének belsejében
a számok összege ugyanaz legyen!
( 5 pont )
11. FELADAT: E, MINT EURÓPA
Egy E betû 10 db egység oldalú négyzetbõl
áll. Daraboljátok fel úgy, hogy a kapott részekbõl
egy négyzetet lehessen összerakni.
( 15 pont )
12. FELADAT: RAGYOGÓ MÚLT
Mexikó észak-keleti részében található
Teotihuacan romváros, ahol a turisták megcsodálhatják
a természeti istenek dicsõségére emelt azték
emlékmûveket.
Az egyik ezek közül a "Nap piramis", mely szabályosan
egymásra rakott négyzet alapú hasábokból
áll, s melynek a szemmel látható felülete be
van aranyozva.
Az emlékmû leírása:
-
Az alap négyzet oldaléle 10 m, a felsõ négyzeté
4 m, az emlékmû magassága 5 m.
-
A hasábok magassága egyenlõ, az alapnégyzetek
oldalhossza szabályosan csökken ( másképpen
a szomszédos hasábok alapéleinek különbsége
állandó).
Számítsátok ki, mekkora területû részt
vontak be arannyal az aztékok!
( 10 pont )
13. FELADAT: TEHENES FELADAT
Egy parasztgazda érzi közelgõ végét,
és csordáját szétosztja három fia között.
A csorda 30 tehénbõl és 60 borjúból
áll az alábbi megoszlásban:
-
tíz fehér tehén, mindegyiknek 3-3 borja
-
tíz fekete tehén, mindegyiknek 2-2 borja
-
tíz tarka tehén, mindegyiknek 1-1 borja.
A gazda a következõ szempontokat veszi figyelembe:
-
a három fiú ugyanannyi tehenet kapjon, és ugyanannyi
borjút kapjon
-
mindegyik fiú kapjon legalább egyet mindegyik fajta tehénbõl
-
bármelyik fiúhoz kerülõ tehénmennyiségnek
legfeljebb a fele legyen ugyanabból a tehénfajtából!
-
Egyik borjút se válasszák el az anyjától!
Hogyan lehet elosztani a fentiek szerint az állatállományt
a három fiú között?
( 5 pont )
14. FELADAT: ISMERETLEN ?
A mellékelt ábrán a CD szakasz hossza 4 cm. Számítsátok
ki x pontos értékét!
( 10 pont )
15. FELADAT: A RHIND-PAPIRUSZ
Az Ahmesz által az ie. 1650-ben írt un. Rhind-papírusz
jelenleg a londoni British Múzeumban látható. Nevét
Henry Rhindrõl kapta, aki 1858-ban Luxorban vásárolta
azt, majd továbbadta a British múzeumnak.
A papirusz 4-es számú példája egy osztást
mutat be.
Például az 51-nek a 8-cal való osztását
nagyjából úgy írták le, ahogyan az ábrán
látható.
Osszátok el a 135-öt 32-vel ugyanezzel a módszerrel,
majd 135/32-et írjátok fel egész számok reciprokainak
összegeként.
(15 pont )