Az 1996-97.
tanév próbafordulójának
feladatai
1. FELADAT: HAZUGSÁGVIZSGÁLÓ
GÉP
A következõ feladat megoldását németül,
angolul, franciául, olaszul vagy spanyolul adjátok meg!
( 10 pont )
2. FELADAT: CSEMPEMINTA
Münchhausen báró elhatározta, hogy kastélyának
nagytermébe készíttet egy mozaikot. A kiválasztott
minta, amelyet a mellékelt ábrán is láthatunk,
szabályos hatszögekbõl áll, melyeket négyzetek
szegélyeznek, s azokat szabályos háromszögek
kötnek össze.
A báró utasította udvarmesterét, hogy rendeljen
1200 hatszöget, valamint a mozaik megalkotásához szükséges
mennyiségû négyzetet és háromszöget.
Adjátok meg a szükséges háromszögek
és négyzetek közelítõ számát,
és válaszotokat indokoljátok!
( 5 pont )
3. FELADAT: KI A ZÖLDBE!
Laverdure úr elhatározta, hogy ezentúl nem égeti
el a kerti hulladékot, hanem kompoztálja azt.
Erre a célra egy téglalap alakú, 2,7 m2
területû hálót szeretne felhasználni.
Néhány kapcsolóval összefûzve egy henger
alakú tárolót készít, melynek magassága
a téglalap egyik oldalával azonos.
A szomzéd egy napon észrevételezi, hogy ha a téglalapot
a másik oldal mentén illeszti össze, a hengere alacsonyabb
lenne, de nagyobb ûrtartalmú.
Laverdure úr gondos ember, számításokkal
ellenõrzi, igaza van-e a szomszédnak. Ezután szétszedi,
majd a javasolt módon újat készít. Örömmel
állapítja meg, hogy az új tároló térfogata
20%-kal nagyobb a régiénél.
Mekkora az új térfogat?
( 10 pont )
4. FELADAT: SUMÉR LELTÁR
A mellékelt ábra egy sumér kõtábla elõ-
és hátlapját mutatja. A kb. 5000 éves hagyomány
szerint az irnok nádheggyel vésett a még lágy
agyagba egy adás-vétel adatait.
Az elõlapon az egyes sorok a termék mennyiségét
és természetét tartalmazzák. Így fentrõl
lefelé olvassva megtudhatjuk az árpa-, búza-, bab-,
és lencsezsákok, illetve a szárnyasállatok
számát.
A mennyiségeket a következõ jelekkel fejezték
ki. Az egységet egy vékony téglalappal: " ", a tizeseket
egy kerek jellel: " ", egy ismeretlen mennyiséget
egy vastag téglalappal: " " jelölték.
A hátlapon az elsõ sor tartalmazza az összes zsákok
számát, a második a szárnyasok számát,
majd az eladó és vásárló aláírása
következik.
Milyen mennyiséget jelölnek a táblán a vastag
téglalappal: " " ?
( 5 pont )
5. FELADAT: EGY SZÁRÍTÁS
TÖRTÉNETE
Nelly 3 kg frissss gyümölcsöt szeretne aszalni. A gyümölcs
víztartalma a teljes tömeg 99 %-a. Bizonyos idõ elteltével,
a párolgás miatt a gyümölcsök víztartalma
az új tömeg 98 %-ára csökkent.
Mekkora ekkor a gyümölcsök össsztömege?
( 10 pont )
6. FELADAT: SZFINX
Az S1 szfinx 6 egybevágó szabályos háromszögbõl
áll, amint a mellékelt ábra mutatja.
Az S2 egy olyan szfinx, melyet 4 db S1-es szfinx segítégével
állítottak össze. ( Egyeseket megfordítva használtak
föl! )
Szerkesszetek a válaszlapra egy olyan S3-as szfinxet, mely 9
db S1-es szfinx felhasználásával készül.
( 5 pont )
7. FELADAT: TÕZSDEI
HULLÁMVASÚT
Mindnyájan tudjuk, hogy a tõzsde még nem lábalt
ki a hullámvölgybõl. Így a Gilberti és
Tsa cég részvényeinek árfolyama is sajátosan
viselkedik. Egyik napról a másikra felváltva növekszik
illetve csökken:
-
ha az árfolyam növekedett tegnep, akkor ma cssökkenni
fog 10 %-kal a tegnapihoz képest.
-
ha tegnap csökkent, akkor ma emelkedik 10 %-kal a tegnapi árfolyamhoz
képest.
Két hét mulva az eredeti árfolyamhoz képest
növekedik, vagy csökken, esetleg azonos marad-e a Gilberti részvények
árfolyama?
( 10 pont )
8. FELADAT: FEKETÉN - FEHÉREN
Ezt a játékot fehér és fekete bábukkal
játsszák . A játék végére ugyanannyi
fekete és fehér bábu kerül a táblára,
termésszetesen egy mezõre egy bábu kerül. Paul
minden sor és oszlop elejére felírta az oda elhelyezett
fekete bábuk számát.
Másoljátok le, és egészítsétek
ki a mellékelt ábrát fekete és fehér
bábukkal!
( 5 pont )
9. FELADAT: MÉGEGY SZÁRÍTÁS!
Amióta az autóbusz sofõrje bekapcsolta az ablaktörlõt,
nyugodtan haladt az országúton.
A hosszú utazás során egyszercsak felötlött
benne a kérdés: vajon a szélvédõ mekkora
részét törli az ablaktörlõ lapátja?
Rajzoljátok le a válaszlapra 1/10-es kicsinyítésben
ezt a tartományt!
Az ablaktörlõ lapátjának mozgatója
egy ABCD paralelogramma fémváz, amely a rögzített
A és D pontok körül forog. A lapátot a BC rúd
M középpontjában rögzítették a mozgató
szeerkezethez. Az M pont az EEF lapátnak is felezõpontja.
A BME szög mindíg derékszög. Alapállapotban
a Bax szög 30° -os és a törlés során
30° és 150° között változik. A szélvédõt
síknak vegyük.
BC = 10 cm ; CD = 85 cm ; EF = 80 cm.
( 10 pont )
10. FELADAT: MÉGEGY CSEMPEMINTA
Münchhausen báró kastélyának 2 méter
széles folyósóját is burkoltatni akarja 1 méter
széles és 2 méter hosszú csempelapokkal.
A Leonard
vállalat ajánlkozik a munka elvégzésére.
A cég FIBONACCI
-katalógusa tartalmazza a 2 méter széles folyósó
összes lehetsége csempézési módját.
A katalógus 1. oldalán található az egyetlen
csempézési mód, amely alkalmas egy 2 x 1 méteres
folyósó lefedésére. Közvetlenül alatta
látható a 2 x 2 méteres folyósó lefedésére
alkalmas két lehetséges elrendezés. A 2. oldalon a
2 x 3 méteres téglalap lefedésének lehetséges
módozatai találhatók.
A báró rájött, hogyan lehet kiszámolni
a csempézés fajtáinak számát anélkül,
hogy lerajzolná az egyes eseteket.
Magyarázzátok meg a báró által talált
számolássi módszert, és szápítsátok
ezek alapján ki a 4, 5 éss 6 méter hosszú folyósó
esetén a cssempézések számát!
( 15 pont )
11. FELADAT: KI LESZ
A KAMARÁS
Arthur király egy napon elhatározta, hogy kancellárt
választ néhány jelölt közül.
A számításba vett jelölteket összehívta
a kincstárba, és a következõket mondta nekik:
Nézzétek ezt az ékszert! Az ötvös
aranytallérokból állította össze, amelyeket1-tõl11-igmegisszámozot.
Aztparancsolomnektek,hogykészítsétek el ezen ékszer
hû másolatát úgy, hogy csak a számozás
sorrendjén változtathattok, és ha a másolatot
az eredetire helyezzük akármilyen módon, mindíg
legyen olyan tallér, amely számozása megegyezik a
ráhelyezett tallér számozásával!
Az elsõ közületek, aki helyes számozást
talál, lesz a kancellárom.
Rajzoljatok le a válaszlapra egy lehetséges számozást,
amely lehetõvé teszi valamelyik jelöltnek, hogy elnyerje
a kancellári címet!
( 5 pont )
12. FELADAT: EURÓPA, DE MILYEN SZÖG
ALATT?
Íme az európai zászló matematikai definíciója:
Az embléma egy kék
téglalapból áll, melyneek B oldala másfélszerese
a G oldalnak.
A 12 aranycsillag középpontja szabályosan helyezkedik
el egy kör mentén, melynek középpontja a téglalap
átlóinak metszéspontja, sugara pedig a G oldal hosszának
harmada.
Minden egyes ötágú csillag köré egy-egy
kör írható, melyek sugara a G hosszának tizennyolcad
része.
Legyen O annak a C körnek a középpontja, amely átmegy
az ötszögek középpontján. Legyen továbbá
C1 és C2 két szomszédos csillag
körülírt köre; C1 két pontban metszi
C-t. Jelöljük M-mel a C2-höz közelebbi metszéspontot.
C2 is két pontban metszi C-t. Jelöljük
N-nel a C1-hez közelebbi metszéspontot.
Számítsátok ki 0
, 1 °
pontosssággal az MON szög nagyságát!
( 10 pont )
13. FELADAT: SZEMPILLANTÁS
Asterix a börtöncellájában már éppen
aggódni kezd
Mikor jön már Obelix?
Negyed óra múlva visznek táplálékul
az oroszlánoknak! Bár csak velem lenne a varázsitalom!
Ebben a pillanatban észreveszi a távolban, amint Obelix
közeledik a rómaiak táborához.
Idõben érkezik-e Obelix? Indokoljátok válaszotokat!
Tudjuk, hogy Asterix látása kitûnõ: 5 méter
távolságból jól felismer 1,5 mm magasságú
részleteket is.
( 15 pont )