Könyvtárunkról | |||||||||
Nyitvatartás | Könyvtárosaink | Honlapunk és információs csatornáink | Helyi adottságok | Könyvtári technika | Könyvtári állomány | Könyvtárról | |||||||||
Nyitvatartás | |||||||||
|
|||||||||
Könyvtárosaink | |||||||||
|
|||||||||
Mindketten szívesen segítünk bármilyen könyvtári, információs problémában! | |||||||||
Honlapunk és információs csatornáink | |||||||||
Könyvtárunk az 1997/1998-as tanévtől kezdve rendelkezik önálló honlappal. Az első verziót és dizájnt még az egyik könyvtárostanár, Bondor Erika készítette el egy szakdolgozat részeként. Mindvégig honlapszerkesztő szoftvereket (pl. Netscape Composer, NVU, stb.) használtunk a munkához, amelyek megkönnyítették a szerkesztést - hiszen nem voltunk profik. :) Ezért a tagekkel leginkább csak a forrásnézetben találkoztunk, nem használtuk a szerkesztés során. Ez a formáció évekig működött így, tartalmában bővülgetve, de technológiájában és formavilágában elmaradva a világ folyásától. 2007 nyara után viszont arra jöttünk vissza a nyári vakációból, hogy egyik profi diákunk, Paksy Patrik önjáró módon és minden kérés nélkül készített nekünk egy új dizájnt, és a könyvtári oldalak tartalmait át is töltögette nagyjából ebbe az új keretbe. Majdnem elnézést kért a partizánakcióért - pedig mi nagyon megörültünk neki, hiszen csak az időhiány és az információtechnológiai hiányosságaink gátoltak meg abban bennünket, hogy már korábban ne lépjünk magunk is. A BDG könyvtári honlapja jelenleg félúton van a régi és az új között. Nagyon sok munka lesz még a tartalmak frissítésével, a régebbi honlapon rekedt anyagok - főként a régebbi könyvtári programok, irodalmi délutánok, kiállítások fotóinak, beszámolóinak - áttöltésével, formázásával. Mentségünkre szolgáljon, hogy időközben a honlapunk különféle webkettes eszközök alkalmazás miatt szorult a háttérbe. A jövőben ide csak statikus tartalmakat tervezünk elhelyezni, hiszen a két éve működő, folyamatosan frissülő blogunk időközben már átvette a friss hírek, tartalmak közlését, a programokról szóló híradást. BDG KVT blog, 2007 áprilisától: http://berzsenyi.klog.hu/ A blogunknak nagy előnye az is, hogy nem az iskolai szerveren működtetjük, hanem a Klog csoport része - így mi az intézmény - sajnos - gyakori informatikai összeomlásai esetén is talpon maradunk. Volt, amikor emiatt a könyvtári blog ki tudott váltani más funkciókat is, pl. az intézményünk alapításának 150. évfordulója kapcsán. A Google szolgáltatáscsomagjából a Picasát és az eseménynaptárt használjuk. Általában véve elmondható, hogy az iskola szerverétől függetleníteni szeretjük minden információs csatornánkat. (Ennek a tárhely takarékosság csak a részbeni oka, valójában a bizonytalan működést kerüljük.) Tulajdonképpen csak a honlapot üzemeltetjük az iskolai szerveren, az integrált könyvtári rendszerünk szervergépe is a könyvtárban van - természetesen a keresőfunkciók elérhetők az iskola hálózatáról is, de ez tulajdonképpen már jelentőségét vesztette akkor, amikor elindítottuk az online katalógusunkat: 2007 nyarán. A http://www.berzsenyi.hu/konyvtar/sziren_sw.htm oldalon lehet belépni a webopacba, de aki más könyvtári információt keres, az innen egy ugrással eljuthat a blogunkhoz, az online fotóalbumokhoz vagy a programnaptárhoz is. Nagyon fontosnak tartjuk, hogy mind a valóságban, mind virtuálisan megkerülhetetlen legyen a könyvtár az iskolában: ezért "lakunk" a földszinti aulából nyíló könyvtárteremben, a fő forgalom csapásirányában - és ezért épült be a könyvtár viszonylag szervesen a gimnázium honlapjába is: http://www.berzsenyi.hu/ A nyitó oldalról négy ugrópont is van, ahonnan rögtön a könyvtári információkhoz juthat a látogató: az eKatalógus menüpont mögött a webopacunk található (de aki a katalógusban akar keresni, rögtön látja a könyvtár blogjának és fotóalbumának a címét is). Ugyaninnen rögtön a könyvtári blogra is lehet ugrani az iskolai Hirdetőtábláról, valamint szintén az iskolai honlap nyitóoldaláról, közvetlenül elérhető a könyvtári honlap is (Könyvtár menüpont). Az iskola szervezeti egységeit bemutató oldalak közül több helyen is szerepel még a könyvtár - pl. a http://www.berzsenyi.hu/index.php?id=5&id_a=38 oldalon, ahol a munkaközösségek között is ott vagyunk, természetesen a hírcsatornáinkra innen is linkeltünk. További terveink: a honlap statikus adatainak bővítése és frissítése, kiegészítése - mert jelenlegi állapotában ez még erősen hiányos. Az alapokon nem kívánunk változtatni: a statikus honlapot webkettes eszközök bevonásával egészítjük ki, és ezzel biztosítjuk az interaktivitást is. A dizájn vitatható (a korábbi színvilágunk inkább kékes volt), de ebben az ezt létrehozó diák az iskolai honlaphoz igazodott az egységesség érdekében. Az pedig minálunk barna... :) Az igazodást és az egységességet Paksy Patrik személye biztosítja, aki nemcsak a könyvtári honlap átdolgozója volt, hanem az iskolai honlap kialakítása és jelenlegi üzemeltetése is nagyrészt az ő vállain nyugszik. Tóth Julianna kolléganőm (vizuális nevelőtanár) a logónk megalkotásában, a diákokat megmozgató kiállítások, alkotói pályázatok lebonyolításában - mindezek képi bemutatásában segédkezett. |
|||||||||
Helyi adottságok | |||||||||
Alaprajz, elhelyezkedés | |||||||||
A BDG könyvtára - mivel iskolánk jelenlegi
épülete 1986-ban készült el - viszonylag modern, világos, napos. Ideális
helyszíne a diákok tanulásának és a délutáni szabadidejük eltöltésének egyaránt.
A könyvtár területe az iskola nagyságához és a tanulók számához mérten megfelelőnek mondható. A 196 m2-es teremben 40 ülőhely áll az olvasók rendelkezésére. A könyvtárterem az épület földszintjén helyezkedik el, az iskola forgalmas központjának közvetlen szomszédságában, így jól megközelíthető - szinte el sem kerülhető. A modern épületnek azonban hátrányai is vannak. Több tényezőre is gondolok, például a panelépületek száraz levegőjére, amely csak megfelelő légnedvesítéssel lenne ellensúlyozható. |
|||||||||
Számítógépes rendszer | |||||||||
Az 1990-es évek második fele gyors fejlesztéseket
hozott az iskola számítógépesítése, hálózatának kiépítése terén. (A Soros
Alapítvány könyvtárgépesítési pályázata, a minisztériumi Sulinet
program, a kerületi támogatások a helyi hálózat kiépítésére és az Internethez
történő csatlakozásra, A Gyakorlati Tudásért Alapítvány eszköztámogatása).
A könyvtár szerepe és kihasználtsága nőni fog azzal, hogy a helyi hálózatról is elérhetők lesznek az adatbázisai. A térbeli szűkösség is kevésbé lesz zavaró, hiszen sok munkafolyamat a könyvtárteremben való fizikai jelenlétet nem kívánja meg feltétlenül, ha az számítógépen is elvégezhető a különféle terminálokról. (Pl. témakeresés, témafigyelés, bibliográfiák készítése a Szirén adatbázisból és a könyvtár helyi számítógépes katalógusából.) |
|||||||||
A könyvtári technika és a számítógépesítés | |||||||||
Kezdetek | |||||||||
1994 őszén jutott a könyvtár - egy környékbeli
cég támogatásával - az első számítógéphez, egy 486-os DX típusú géphez,
az iskola támogatásával pedig egy mátrixnyomtatót is vásároltunk. Ekkor
már ideje volt körülnéznünk a könyvtári szoftverek piacán. Könyvtárunk nagyságához és profiljához a Szirén integrált könyvtári számítógépes rendszert találtuk megfelelőnek (városi közművelődési könyvtárak is hatékonyan működnek vele). Választásunkat az is befolyásolta, hogy több fővárosi középiskola dolgozott már ezzel a rendszerrel, és a kollégák jó tapasztalatokról számoltak be. A jövőre gondolva pedig ésszerűnek tűnt, hogy olyan rendszert válasszunk, amely egy esetleges összekapcsolódás esetén illeszthető a már meglévőkhöz. |
|||||||||
Pályázati lehetőségek | |||||||||
Az iskolák eszközfejlesztésre fordítható
meglehetősen szűkös kerete kevés lehetőséget biztosít a komolyabb fejlődésre.
A könyvtár-informatikai fejlesztések terén már szerencsére támaszkodhatunk
különféle pályázati lehetőségekre is. A90-es években legnagyobb eredményünknek tartom, hogy több mint félmillió Ft értékben nyertünk el hardver és szoftver eszközöket a Soros Alapítvány iskolai könyvtárak számára kiírt 1996-os pályázatán. Így jutottunk hozzá 1997-ben a második számítógépünkhöz, amely hatékonyabbá teszi a feldolgozói munkánkat (hiszen addig felváltva kölcsönöztünk és feldolgoztunk a meglévő egy gépünkön). Ráadásul az alapítványtól multimédiás eszközöket is kaptunk, az új gépünk tartalmazott CD-olvasót és hangkártyát. Azóta az oktatást kollégáink színesíthetik már ezekkel az eszközökkel is (PIC-DIC, World Atlas, Body Works, Encyclopedia of Science, Brehm-lexikon, stb.), de a tanulók önállóan is nézegethetik a könyvtárban, sőt, talán az iskola helyi hálózatára kapcsolódva is a közeljövőben. Ez a támogatás tette lehetővé, hogy 1998-ban kiépíthessük a könyvtár helyi hálózatát a két gépünk összekapcsolásával. A Szirén program hálózatos verzióját és az adatbank kiegészítését, valamint az újonnan elkészült iskolai tárgyszójegyzéket is beszerezhettük. (Az utóbbi kettő a feldolgozói, adatrögzítési munkákat és az osztályozást tette egyszerűbbé számunkra.) A hálózatos verzió már korlátlan felhasználó számára biztosítja a Szirén programhoz történő csatlakozást, tehát a későbbiekben számítógépeink számát - ebből a szempontból - gond nélkül növelhetjük. A Soros Alapítvány támogatásának része volt egy modem és korlátlan idejű Internet hozzáférés is dial-up csatlakozással. Igaz, hogy inkább csak az e-mailben rejlő lehetőségeket használhattuk ki akkoriban - a behatárolt telefonköltség miatt -, ám a SuliNet program révén már korlátozás nélkül használhattuk az Internetet, addig is, amíg megoldódott a könyvtár rácsatlakozása az időközben már kiépült iskolai helyi hálózatra. Iskolánk helyi hálózata számára a kerületben működő kábeltelevíziós rendszeren (TVNET) keresztül már 1997 szeptemberétől biztosítva volt az Internethez történő csatlakozás, nagyon előnyös feltételekkel (Satimex Kft.) 1998 őszétől egy gépen ezt már a könyvtárban is használhattuk. 1999 tavaszától a könyvtár is csatlakozott az iskola helyi számítógépes hálózatához. Ez annál is időszerűbbé vált, mert két újabb számítógéphez jutottunk az iskola belső támogatásának és egy pályázatnak a segítségével (A Gyakorlati Tudásért Alapítvány - AGYTA eszköztámogatása). Így a könyvtárosok munkáját segítő két számítógép mellett már az olvasóink is két hálózaton lévő gépen dolgozhatnak, amelyek Internet elérést és elektronikus levelezést is lehetővé tesznek. Eközben beszereztük a Szirén program hálózatos verzióját, így az adatbázisunkat már az iskola hálózatán építhettük. 2003 decemberétől a Szirén 9.11-es, Windows-os verzióját használjuk. Fejlesztési terveinkben szerepel, hogy a közeljövőben a könyvtári adatokban a helyi hálózat minden állomásáról lehessen majd keresni. |
|||||||||
Jövőbeli terveink | |||||||||
Az iskolai hálózathoz történő csatlakozás
előnyeit a könyvtár is szeretné kihasználni szolgáltatásainak bővítése,
és az adatbázisához való hozzáférés teljes körű biztosításának érdekében.
A jövőben szeretnénk minél több számítógépet mint munkaeszközt felajánlani
a hozzánk betérőknek. Szükség van erre a számítógépes katalógusunkban és a Magyar Nemzeti Bibliográfia leírásaira épülő Szirén adatbázisban való keresés, a multimédiás eszközeink jobb kihasználása, az iskola helyi hálózatához történő kapcsolódás biztosítása érdekében - valamint a tanulók könyvtári és otthoni egyéni feladatainak szövegszerkesztőn történő elvégzéséhez is. A könyvtár, mint "civil" hely, kifejezetten alkalmas minderre, hiszen az iskola nyitva tartása alatt bármikor látogatható, azokban az időpontokban is, amikor a géptermekben szervezett oktatás folyik. (Például a délelőtti lyukas órákban is.) A könyvtárlátogatók részéről már eddig is volt igény erre, de az első két gépünk még főként a könyvtárosok munkaeszközéül szolgált (kölcsönzés, feldolgozás), csak a második gépet alkalmazhattuk időnként az olvasók tájékoztatására és multimédiás alkalmazásokra. A legújabb fejlesztéseink nyomán az olvasói térben elhelyezett, hálózati csatlakozással is rendelkező két számítógépünk már nagy előrelépést jelent a korábbi időszak szolgáltatásaihoz képest. További modern, multimédiás felhasználásokat is biztosító számítógépeket alapítványi támogatásból, esetleg pályázati lehetőségek segítségével, valamint az iskola később adódó egyéb forrásaiból kívánunk majd beszerezni a könyvtár számára, ha mód nyílik rá. Fejlesztési terveink között szerepelt még egy kisebb teljesítményű fénymásológép üzembe helyezése a könyvtárban - igaz, hogy önköltséges üzemeltetéssel, de 2000 elején ez is megvalósulhatott. Két évig ez a feladat nagy terhet rótt a könyvtárosokra, de napjainkra végre megoldódott a diákok fénymásolási lehetősége: az aulában hozzáférhető a kódolt kártyával működő fénymásoló berendezés a diákok számára. Régóta szükségünk volt már a könyvtárban és az iskola egészében is egy szkennerre. 1998 májusának végén a kerületi OKSB támogatásával a gimnáziumnak sikerült beszereznie az első szkennert. A régi, muzeális értékű gyűjteményünket folyamatosan feltárjuk, de ezt követően is csak korlátozott módon lesznek hozzáférhetők: helyben lehet őket megtekinteni, felügyelet mellett. A hozzáférés biztosítása azonban az iskolai hálózat és szkenner segítségével már megoldható lehet - számítógépen is lehetne lapozgatni bennük! Nagyon megkönnyítené a munkánkat, ha a könyvtárban helyben is meg lehetne ezt oldani. |
|||||||||
Könyvtári állomány | |||||||||
A könyvtár gyűjtőköre | |||||||||
Könyvtárunk más iskolai könyvtárakhoz hasonlóan
általános gyűjtőkörű, könyveket (szakkönyvek és lexikonok, tankönyvek valamint
szépirodalom), folyóiratokat - és újabban egyéb, nem hagyományos információhordozókat
(szoftverek, multimédiás dokumentumok, CD-ROM) is gyűjt. Könyvtárunk fejlődőben lévő számítógépes hátterét kihasználva szeretnénk a hagyományos felfogású iskolai könyvtárból korszerű forrásközponttá válni. Ennek érdekében már megtettük az első lépéseket: az oktatásban és a pedagógiai tervezőmunkában felhasználható szoftvereket szereztünk be, amelyeket kollégáink és tanulóink számára hozzáférhetővé teszünk, róluk tájékoztatást nyújtunk. (Pl. Dinamikus olvasás, Profil tantervi program és adatbank, Nemzeti Tankönyvkiadó tantervi adatbankja, stb.) Igyekszünk a legkorszerűbb pedagógiai információkat is hozzáférhetővé tenni. Az audiovizuális dokumentumok (videó- és hangkazetták, hanglemezek) nem tartoznak a gyűjtőkörünkbe, hiszen iskolánkban működik a kerület ellátására önkormányzati segítséggel létrehozott Informatikai Bázis, amelynek állománya éppen ezekből áll, és anyagát bármikor használhatjuk. |
|||||||||
Egyes állományrészek jellemzői és arányai | |||||||||
Állományunk jelenleg - a még fel nem dolgozott
muzeális állománnyal együtt - mintegy 30 000 kötetből áll, melynek értéke
meghaladja a hárommillió forintot. Könyvtárunkba közel 60 féle folyóirat,
időszaki kiadvány jár. Az utóbbi idők anyagi nehézségei az állomány aránytalanságait vonták maguk után. Elsősorban a tanításhoz-tanuláshoz szükséges könyveket kell beszereznünk a meglévő anyagi forrásokból, főként a kortárs és a külföldi szépirodalom szorul háttérbe emiatt. A szakirodalom terén is megfigyelhető egyfajta eltolódás a helyben használható állomány (kézikönyvtár) javára. Érthető, hiszen régebben egyes köteteket akár több példányban is beszerezhettünk, ezzel szemben ma már egy-egy kötetnek is örülünk. A hozzáférést az egyetlen kötethez viszont csak úgy tudjuk biztosítani az esélyegyenlőséget érvényesítve, hogy csak helyben használhatják a tanulók, nem kölcsönözhetik ki. |
|||||||||
Az állomány feltártsága és katalógusaink | |||||||||
A kölcsönözhető és helyben használt köteteket
folyamatosan és a legutóbbi vásárlásokig naprakészen feldolgoztuk. Az 1994-től
vásárolt könyvek bevételezését már számítógéppel végezzük. A korábban említett
muzeális állományrész szakszerű tartalmi feltárása is folyamatban van, a
gyűjtemény végleges kialakítása és elhelyezése megtörtént, jelenleg a gyűjtemény
több mint 900 kötetét tartalmazza a számítógépes adatbázisunk is. A könyvtár állományában történő keresést és a tájékoztató munkát több katalógus is segíti. 2000-től viszont katalógusainkat nem építjük tovább, teljes egészében a számítógépes adatbázis használható ettől kezdve. A törzslapokat tartalmazó szolgálati katalógus mellett van betűrendes leírókatalógusunk, amely szerző és cím szerinti ún. keresztkatalógus. ETO szerinti szakkatalógusunkat az 1994-ig megjelent könyvekről vezettük. 1994 végén ezt befagyasztottuk, mivel ekkor tértünk át a számítógépes feldolgozásra, és ez önmagában is sokoldalúbb visszakeresési lehetőséget, mélyebb feltárást biztosít. Igaz, hogy átmenetileg nehézkes még a tájékozódás, mert az 1994-ig vásárolt könyveket a katalógusban, 1994-től pedig a számítógépes adatbázisunkban kell keresni, de a számítógép nyújtotta előnyökért (gyorsaság, rugalmasság, tartalmi mélység, több szempontú visszakeresés) talán érdemes vállalnunk az átmeneti nehézségeket és a többletmunkát. Egyébként is jó, ha tiszteletben tartjuk a kulturális hagyományokat: a kézírást is tovább oktatjuk az iskolákban, ámbár szövegszerkesztővel is írhatunk napjainkban - hasonlóképpen élünk majd együtt a könyvtári katalógusokkal és a számítógépes adatbankokkal, remélhetőleg békés egyetértésben ... E meggondolásból továbbra is építjük az irodalmi analitikus katalógusunkat - és mivel elődeinknek is oly sok munkája fekszik benne... Az irodalomoktatásban tanáraink és diákjaink egyaránt nagy hasznát veszik. Könyvtárunkban tárgyszókatalógus nem készült, csak a szakkatalógus betűrendes mutatója tölt be hasonló célt. Ezt a munkát már nem is kezdtük el a hagyományos módon, visszamenőleg szinte lehetetlen feladat volna, és értelme sincsen. A számítógépes feldolgozás óta viszont nagy gondot fordítunk a tárgyszavazásra, s újabban segítségként felhasználjuk az FPI által készített iskolai tárgyszójegyzék ajánlásait is, amelynek gépi változatát (Szirén) is beszereztük. Az iskola hálózatán lévő gépeken jelenleg is használható már a számítógépes katalógusunk. Távlati terveinkben szerepel, hogy adatbázisunkat külső felhasználásra is elérhetővé tegyük, vagy a Szirén Központi Lelőhely Adatbázisán keresztül, amely várhatóan 2004 tavaszán beindul, vagy az iskola Web-szerverén keresztül. |
|||||||||
Katalógusaink | |||||||||
|
|||||||||
Ne félj a katalógusok használatától! Tanuld meg, hiszen neked építjük - kérdd a könyvtárosok segítségét! | |||||||||
Könyvtárról | |||||||||
Könyvtárunkban közel 60
féle folyóirat közül választhathatnak az olvasók. Régi könyveinkkel együtt mintegy 30 000 kötet könyv áll rendelkezésre. |
|||||||||
Bár a gimnázium régi könyvtárából
viszonylag kevés kötet maradt fenn, néhány muzeális értékű könyvvel is büszkélkedhetünk. Bővebben itt olvashat régi könyvinkről. |
|||||||||
Magyar Krónika (1734) | |||||||||
Régi könyveinket ugyan nem
kölcsönözzük, de megtekinthetők, kutatási célból helyben használhatók. Állományunk egyéb része - a kézikönyvtár kivételével - kölcsönözhető minden berzsenyis diák és dolgozó számára. |
|||||||||
1994 óta számítógépen
kölcsönzünk. (Szirén integrált könyvtári rendszer.) |
|||||||||
Bár sohasem vásárolhatunk
annyi könyvet, amennyit szeretnénk és amennyire szükség volna, könyvtárunk állománya azért kiegyensúlyozottan gyarapodik: |
|||||||||
|
|||||||||
A könyvtárunkban működő
szakkör (Könyvbarátok Köre) munkája jelenleg szünetel. Elsősorban a régi,
muzeális könyvekkel és könyvtárismerettel foglalkoztunk. Szakkönyvtárakba,
levéltárakba is ellátogattunk. Mivel alapítótagjaink 1998-ban leérettségiznek, várjuk az utánpótlást! |
|||||||||