Beszámoló a
Panka-project 2015/2016-os esztendejéről…
Nagyon eseménydús évet zártunk a project tagjaival 2016. júniusában. Az
évkezdő érzékenyítő előadásomon is megmutatkozott a Berzsenyis diákok
fogékonysága az autizmus témája iránt.
Volt már némi közös tapasztalatunk, mivel a megelőző években jártak
hozzánk, az akkor még Csillag-csoport néven működő autista csoportunkba.
Ez azonban merőben más lett, már csak arányaiban is, mivel egy autista
mellett 5-6 neurotipikus gimnazista ült, pontosan fordított arányban,
mint korábban.
A foglalkozások nagyon jó hangulatban teltek, erősen fókuszálva a
korosztály gondjaira, így mindkét „fél”-nek alkalma nyílt arra, hogy
megismerje a másik oldal gondjait, örömeit.
Panka nagyon fel volt dobva attól a ténytől, hogy egy úgymond normális
gimis is szorong, fél, sőt retteg egy csomó dologtól, és a berzsenyis
társak pedig rácsodálkoztak Pankára, hogy mennyire színes lehet egy
ember, ha a sztereotípiákat megpróbáljuk lehámozni róla…
Valamennyi berzsenyis lány - mert fiúnk sajnos nem volt…- kitartóan
vett részt a foglalkozásokon, NAGYON aktívak voltak végig, nem egyszer
megesett, hogy a határidőn túl is ott maradtak, annyira belefeledkeztek
a „játékba”..
Mindent elárul az a jelenet, amikor az egyik pénteken, fél 5 előtt 10
perccel szerettem volna abbahagyni, hogy egy kicsit előbb elmehessenek,
de figyelmeztettek, hogy az egymástól való szabad kérdezés elmaradna,
és különben is egy órás a foglalkozás:)…
Nagy öröm volt velük dolgozni, remélem, hogy az új csapat is hasonlóan
lelkes lesz!!!
Pataki Klára
gyógypedagógus, jelenleg az AURA Autistákat Támogató Közhasznú
Egyesülettel közös szolgálatunk mentora
Csillámporos
emlékek
Szubjektív élménybeszámoló a Baptista
Integrációs Központ Menekülteket és Oltalmazottakat Befogadó Családok
Átmeneti Otthonával közös kulturális és szabadidős programokról
Másmilyen nem is lehetne, lévén szó élményekről, érzésekről,
emlékekről. Ti se féljetek bátran leírni a beszámolóitokban az első
dolgot, ami eszetekbe jut:)
Most azt írnám le, amit ti, szorgalmas segítők általában nem láthattok:
a szolgálatokat megelőző rengeteg szervezkedést, egyeztetést, hogyan
vegyünk a szinte semmiből minél több dolgot, hogy minden tökéletes
legyen és minden korosztálynak és ízlésnek megfelelő. És találjunk egy
intézményi koordinátort is, aki bírja tartani a tempót:) Az időpont
persze szinte senkinek sem jó, de ezt simán megoldjuk. A tökéletes
fogalma közben természetesen folyamatosan változik, hála a végtelen
számú kreatív ötletnek. Már csak azt kell kifundálnunk, hogyan vegyük
meg hozzá mindent azonnal öt különböző helyről, persze munkaidő után,
de még nyitvatartási időben. Azért próbáljunk spórolni is maximálisan,
na, persze hogy a hétvégi zárva tartás alatt derül ki, hogy kétszer
annyi festék fog kelleni három emeletre. (A remekművetek ma is gyönyörű
ám, és imádják!) A teleportálást végül ugyan nem sikerült feltalálnunk,
de együtt valahogyan mindig mindent megoldottuk. Néha erőnkön felül is.
A monumentális freskó elkészítése és száz emberre teljesen ismeretlen,
egzotikus fogásokat főzni - úgy, hogy közös nyelvünk nincs újdonsült
szakácstanárainkkal, de végül csak a sütőkkel nem bírunk szót érteni -
is embert próbáló volt (persze, az eredményt látva, abszolút megérte),
de a legnagyobb fizikai kihívás talán a felfoghatatlan mennyiségű
karácsonyi ajándék (természetesen tökéletes) becsomagolása volt. Késő
este, szolgálat után, a legkitartóbb segítőkkel (és a legkritikusabb
iskolai koordinátorral). Mi, felnőtt segítők valószínűleg csak azért
nem dőltünk ki, mert azt láttuk, hogy ti, gyerekek, még mindig álljátok
a sarat. Meg hát a Karácsony nem maradhat el, és főleg nem azért, mert
a berzsenyis diákok, szülők, tanárok a vártnál sokkal több ajándékot
adományoztak :)
De nem a csomagolópapír-hegyekre emlékszem leginkább, hanem arra, hogy
úgy osztottátok szét a gyerekek csomagjaiba az ajándékokat, ahogy egy
családban szokás. Mindenkinek azt adtátok, aminek örülni fognak. Mert
ismertétek és szerettétek őket.
És a mindent beterítő csillámporra. Amiből talán csak a húsvéti
tojásokra nem került örömujjongások közepette. Bevallom, eleinte a
hideg kirázott minden csillámos cuccnak még a gondolatától is. Kb. két
évig volt belőle még a pizsamámon is. Ma már hiányzik, hogy nem látom
mindenütt a nyomait. De még mindig érzem. Remélem, ti is, mindannyian,
akik ott lehetettek.
Azt pedig különösen szeretem, ha nem nekem van igazam, és én is
tanulhatok tőletek. Még a szolgálatok után is. Amikor az utolsó
feldolgozó órán SWOT-analízist csináltunk (amikor „egy szót” kellett
írni és persze volt, aki ehelyett rajzolt) és amikor még hiába
győzködtetek, hogy „de, a csillámpor akkor is fontosabb, még az
integrációnál is, a csillámpor a legfontosabb”.
A lakók is folyamatosan változtak, a szívünkhöz nőtt gyerekek
váratlanul elköltöztek. Újak érkeztek nehéz úton messzi tájakról, ijedt
szemecskékkel. Folyamatos kihívás volt a programokra elcsábítani,
magunkhoz édesgetni őket. És elválni tőlük, amikor már a nyakunkban
lógtak. De, amit ti, lelkes segítők szintén nem láthattatok: miután
véget értek a programok, ahányszor csak megfordultam az CsÁO-ban,
menten összesereglett az összes csöppség, hogy „Jaj, de jó, akkor most
lesz program a közösségiben?” Még azok is, akikkel mi még nem is
találkoztunk.
Remélem, idén is lesz. És lesznek megint lelkes segítők is elegen:)
Ha szereted a cuki kisgyerekeket, az izgalmas kihívásokat, a váratlan
helyzeteket, kreatív vagy, vagy szeretnél azzá válni, vagy szeretnéd
megkedvelni a csillámport, vagy megtudni, hogy mi az, akkor a BIK-CsÁO
közösségi programjain a helyed!
Juhász Anna
IKSZ koordinátor pedagógus
BDG
Beszámoló a
Baptista Integrációs Központ Menekülteket és Oltalmazottakat Befogadó
Családok Átmeneti Otthonával közös kulturális és szabadidős programokról
A Berzsenyi Dániel Gimnáziummal az IKSZ kereteiben kezdtünk el
együttműködni 2014 őszétől. A közös tevékenység lefedte a Baptista
Integrációs Központ Menekülteket és Oltalmazottakat Befogadó Családok
Átmeneti Otthonaiban lakók szabadidejének nagy részét.
Törekedtünk olyan programok lebonyolítására, amelyek gyermekeket és
felnőtteket egyaránt felszabadítanak, megmozgatnak, kizökkentek a
hétköznapi problémákból. Az együttműködés során a diákok mindegyike
rendkívüli lelkesedéssel vetetette bele magát a közös tevékenységekbe.
Az otthonok lakóinak határozottan a javukra vált, hogy más, az
intézményen kívüli emberekkel ismerkedhettek meg: az őket minden nap
körülvevő szociális szakmai hálótól mentesen nyerhettek betekintést
abba a világba, amely az otthonon kívül zajlik – mindezt a közösségi
szolgálatban résztvevő diákok által, többnyire öntudattalanul.
A rendszeresen megrendezett programok ezenfelül színesítették a lakók
életét: a gyermekek izgatottan várták a diákok megérkezését, némelyikük
aktuális példaképként nézett fel egy-egy kamaszra. A Berzsenyi Dániel
Gimnáziummal való közös együttműködés határozottan színt vitt az otthon
és a lakók életébe: az együtt töltött tevékenységek jó alapot adtak a
későbbi közös időtöltésre, barátságok kialakulására, önkéntes
kapcsolatok megalapozására.
Összességében elmondható, hogy a Gimnázium diákjai egy olyan izgalmas
színfoltot hoztak az otthon életébe, amelynek köszönhetően az egy
gyümölcsöző időszakot tudhat maga mögött.
Markó Eszter
az IKSZ program volt mentora
Részletek a diáknaplók
élménybeszámolóiból
„Nagyon jól esik az a rengeteg szeretet, amit ott kapunk, amikor
üdvözült mosollyal rohannak elénk és a nyakunkba ugrálnak. Remélem,
cserébe én is valamit tudok adni nekik, amit tovább vihetnek magukkal
aztán az iskolába, vagy bárhova.”
„Jól telt, ugyanúgy, mint az összes eddigi, úgyhogy biztos nagyon fog
hiányozni nyáron. Viszont eldöntöttem, hogy jövőre folytatom, közösségi
szolgálattól függetlenül, önkéntesként, mert nem tudnám a srácokat csak
úgy otthagyni. Örülök, hogy nem is kell.”
(egy BAGázs-os IKSZ-es diák beszámolója az ovisokkal közös
iskola-előkészítő, kreatív készségfejlesztő foglalkozásokról)
A következő turnus 2017. őszén indul!