Az 1991-92.
tanév versenyfeladatai
2. FELADAT: LÁGYTOJÁS
A lágytojást, mint az közismert, 3 percig kell fõzni
forró vízben.
Sajnos csak két homokóra áll rendelkezésünkre.
Egyik 6 percet, a másik 7 percet tud mérni. Hogyan járjunk
el, ha lágytojást szeretnénk fõzni?
( 5 pont )
3. FELADAT: BICIKLITÚRA
A Bergengóciai Járási Sporthivatal egy bicikli túrát
rendez. A részvételi szabályok a következõk.
-
A résztvevõk mindegyikének a térképen
jelzett útszakaszon legalább egyszer keresztül kell
mennie!
-
A túra kiindulási és érkezési
pontja essen egybe!
-
A megtett út pontosan 100 km legyen!
Készítsetek egy, a feltételeknek eleget tevõ
útitervet!
( 5 pont )
4. FELADAT: EZT RAKD KI!
Az ábrán egy 2 cm oldalú rombusz látható,
mely két egybevágó szabályos háromszögbõl
áll.
Illesszetek össze három ilyen rombuszt úgy, hogy
bármelyiknek legyen közös oldala valamelyik másikkal.
Ilyen módon kilenc különbözõ, páronként
nem egybevágó sokszöget kaphattok. Rajzoljátok
meg mind a kilencet!
Vágjátok ki papírból a kilenc sokszöget.
Ezekbõl kirakható egy 6 cm oldalú szabályos
hatszög. Illesszétek össze az elemeket úgy, hogy
megkapjátok a hatszöget!
( 10 pont )
5. FELADAT: MODERN IDÕK
Egy 1000 fõt érintõ felmérés a következõ
eredményt adta: az emberek 70%-a rendelkezik CD-lemezjátszóval,
85%-a telefonnal és 45,2%-a használ a munkájához
számítógépet.
Állíthatjuk-e, hogy a megkérdezettek között
van legalább egy, akinek egyszerre van CD-lemezjátszója,
telefonja és munkájához számítógépet
is használ? Válaszotokat indokoljátok!
( 10 pont )
6. FELADAT: A HIÁNYZÓ RÉSZ
Az ábrán egy S
test hálózata látszik. A testnek 7 oldallapja
van, amelyek közül a négyzetek oldalhossza 5 cm, a háromszögek
derékszögûek.
Szeretnénk kiegészíteni az S testet egy P testtel
úgy, hogy a két test együttesen kockát alkosson!
Szerkesszétek meg a P test hálózatát valódi
nagyságban!
( 10 pont )
7. FELADAT: VÁRATLAN ÖRÖM
Egy televíziós kvíz játékban a mûsorvezetõ
három kérdést tesz fel a játékosnak,
aki igennel vagy nemmel kell válaszoljon. Ha a játékos
egynél többször téved, kiesik.
Francois, akit kisorsoltak a játékra, egyik kérdésre
sem tudja a választ. Elhatározza, hogy találomra válaszol
mindegyik kérdésre.
" Kétharmad az esélye annak, hogy kiesem." - gondolta
a játék elõtt.
Igaza van-e Francois-nak? Indokoljátok válaszotokat!
( 5 pont )
8. FELADAT: NEGYED-MENET
Az ábrán egy spirált láthatunk, amelyet a következõ
módon kaptunk. Az ABCD négyzet D csúcspontjából
indul egy A középpontú negyedkörrel , majd ehhez
csatlakozik egy B középpontú negyedkör, azután
egy C középpontú negyedkör, majd egy D középpontú
negyedkörrel folytatódik, stb.
Szerkesszetek A4-es lapra egy 2 cm oldalú négyzetbõl
kiindulva a fenti módon spirált, mely a lehetõ leghosszabb.
( 5 pont )
9. FELADAT: HAJTOGATÁS
Az ABCD téglalap alakú papír 21 cm széles.
Összehajtjuk az AF egyenes mentén úgy, hogy a B pont
illeszkedjen a CD oldal egy E pontjára.
Azt tapasztaljuk, hogy az EFC háromszög egyenlõszárú.
Számítsátok ki mm pontossággal a papírlap
másik oldalának hosszát!
( 10 pont )
10. FELADAT: FORGÓCSKA
Az ábrán három rúdból összeállított
szerkezet látható A rudak P-ben illetve Q-ban csatlakoznak
egymáshoz, A-ban illetve B-ben pedig az asztallaphoz vannak rögzítve.
Tudjuk, hogy AB=PQ=7 cm, AP=BQ=5 cm .
Az AP és BQ rudak teljesen körbefordíthatóak
A illetve B körül.
Úgy forgatjuk A és B körül a rudakat, hogy
a PQ rúd ne legyen párhuzamos AB-vel a mozgatás során.
Milyen pályát ír le a PQ rúd felezõpontja:
M?
( 10 pont )
11. FELADAT: ÉVFORDULÓ
Az ábrán látható négyzetrácsban
tekintsük azokat a négyzeteket és téglalapokat,
amelyeknek minden csúcsa rácspont, oldalaik párhuzamosak
az ábrán berajzolt szakaszokkal.
Jelöljük A-val az ábrán látható
1 egység oldalú négyzetek számát, B-vel
a 2 egység oldalú négyzetek számát,
C-vel a 3 egység oldalú négyzetek számát,
végül D-vel a 4 x 1-es téglalapok számát.
Számítsátok ki az ABC+A+B+C+D+1 értékét.
Mi történt ebben az évben?
( 5 pont )
12. FELADAT: EDÉNY-VARIÁCIÓK
BÁDOG TÉMÁRA
Robinson egy hajó roncsai között talált egy 2 szélességû
és pontosan 2+p hosszúságú bádoglemezt.
( Az adatok láb mértékegységben értendõk!)
Ebbõl a lemezbõl ki lehet vágni egy körlapot
és egy téglalapot melyekbõl egy henger alakú
edény készíthetõ az ábra alapján.
Másképpen is létrejön edény a lemezbõl.
Az edény alja téglalap legyen, és a teljes lemezt
használjuk föl!
Melyik edényformát javasoljátok Robinsonnak, ha az
edényben a lehetõ legtöbb vizet szeretné tárolni?
Válaszotokat indokoljátok!
( 10 pont )
13. FELADAT: TITOKZATOS OSZTÁS
Helyeske és Hamiska egy ásatás során találta
az ábrán látható pergamen darabot.
- Jé, egy osztás leírása! - mondta Helyeske.
- Igen, de hibás! - tette hozzá Hamiska.
Egyetértetek-e Hamiskával? Indokoljátok válaszotokat!
( 5pont )
14. FELADAT: TÁVOLSÁGOT TARTS!
Egy légi bemutatón négy repülõgép
száll kötelékben, mindegyik azonos távolságban
a három másiktól. Három gép 800 m magasságban,
a negyedik pedig 1000 m magasságban repül.
Számítsátok ki két repülõ távolságát!
( 10 pont )
15. FELADAT: MESSZE VAN-E CIPANGO?
Amikor Kolombusz Kristóf ismertette India nyugati irányban
történõ megközelítésére vonatkozó
tervét a portugál királlyal, alábecsülte
a Föld sugarát és eltúlozta az ázsiai
kontinens méreteit, hogy hozzájusson a nagy kalandjának
pénzügyi támogatásához.
Úgy becsülte, hogy Portugália nyugati partja és
Cipango - a mai Japán - között 4500 km a távolság
a Föld szélességi körét követve. (
Stephen Marlow szerint).
Valójában mennyi utat kellene megtenni a 38. szélességi
kör mentén Lisszabontól a japán partokig? A válasz
kiszámításához a következõ adatokat
használjátok:
Lisszabon az északi 38. szélességi és a
nyugati 9. hosszúsági kör mentén található.
Sendai ( Japán ) északi 38. szélességi
és a keleti 141. hosszúsági kör mentén
található.
Az Egyenlítõ hossza 40 000 km.
( 15 pont )