Partnerschulen | Projektaktivitäten | Die Gruppe | Züchtung von Einkristallen | Opalsynthese | Präsentationen | ||
Aufgaben | Schulausstellungen | Projekttreffen | Öffentlichkeitsarbeit | Glossar | Links |
» Züchtung von Einkristallen in Arbeitsgruppen (1. Projektjahr) » Arbeitsgruppe 3.
Arbeitsgruppe 3.
Züchtung von Glucose-Natrium-Chlorid
Doppelsalz-Einkristallen
Der Arbeitsauftrag: Es soll erforscht werden, bei
welchem Stoffmengenverhältnis aus Salz (Natriumchlorid) und Glucose
ein vollkommen anders geartetes Doppelsalz entsteht. Man erkennt dies
an der gegenüber Kochsalz anderen Kristallform. 0,1 mol NaCl – 0,05 mol
Glucose Die Lösungen werden filtriert
und dann langsam auf einem Uhrglas eingedunstet. Alle änderungen werden dokumentiert. Ziel ist die Züchtung möglichst großer Doppelsalzeinkristalle. |
Das Rezept für die Schüler:
Zusamenngestellt von Frau Iványiné
Batta Beáta, auf Grund des Arbeitsauftrages. Konyhasó–szõlõcukor
kettõssó-egykristály elõállítása 1.
Készítsünk különbözõ mólarányú szõlõcukor és konyhasó keverékébõl szobahõmérsékleten tömény oldatokat. 0,1 mól NaCl + 0,05 mól C6H12O6 0,1 mól NaCl + 0,075 mól C6H12O6 0,1 mól NaCl + 0,1 mól C6H12O6 0,1 mól NaCl + 0,15 mól C6H12O6 0,1 mól NaCl + 0,2 mól C6H12O6 Az oldatokat minden esetben kb. 80 ml desztillált vízbõl készítsük. Amennyiben szükséges, szûrjük le az oldatokat, és töltsük rá nagyméretû (20 cm átmérõjû) óraüvegekre, hogy bepárlódjanak, ami eltarthat több napig is. Naponta ellenõrizzük az oldatokat. Ha a harmadik napon sem indul meg a kristálykiválás, akkor kapargassuk meg üvegbottal az oldat alján az óraüveget. Figyeljük meg, hogy milyen mólarányok esetén lesz a keletkezett kristályok formája eltérõ a konyhasó jellegzetes alakjától. 2.
Készítsünk 500 ml az 1. pontban meghatározott mólarányú szobahõmérsékleten telített oldatot. Helyezzünk bele egy ugyanilyen mólarányú felfüggesztett oltókristályt. Hagyjuk teljesen lezáratlanul az edényt és helyezzük állandó hõmérsékletû helyre pl. hûtõszekrénybe. Vezessünk jegyzõkönyvet, amelyben rögzítsünk minden fontosabb lépést és észrevételt, valamint azt, hogy legalább milyen mólarány szükséges a kettõssó-egykristály kialakulásához. |
Fotos
von der Arbeit |
|
||||
|