Berzsenyi Dániel Gimnázium


Iskolánk névadója
Rólunk írták...
 
Nem panaszkodnak a túlmunka miatt a diákok
 
A Berzsenyi Dániel Gimnáziumban az alap az, hogy nagyon igényes oktatói, nevelői munka folyik - nyilatkozta Somogyi László igazgató. A pedagógusok emberi magatartásával, világfelfogásával, mentalitásával próbálnak a gyerekeknek követendő példát adni. Másik fontos dolog, hogy nagyon közvetlen a tanár-diák viszony. Olyan közeget igyekeznek teremteni a gyerekeknek, amelyben a sok tanulás mellett jól érzik magukat. A tanárok nem tartják a három lépés távolságot a gyerekekkel, ugyanakkor természetesen nagyon pontosan ismerik a szerepeket, így minden diáknak megadatik, hogy ha problémája van, akkor talál olyan tanárt az iskolán belül, akinek őszintén elmondhatja gondjait, mondta az intézmény vezetője.

A gimnázium tagozatos rendszerben működik, csak speciális tantervű osztályaik vannak: van egy hat osztályos speciális matematika tagozat, ami közel 40 éve működik. "Ezt az osztályunkat elsősorban a kiemelten tehetséges gyerekeknek ajánljuk, akikről már 12 éves korban kiderül, hogy közelebbi kapcsolatba szeretnének kerülni a matematikával: nem feltétlenül matematikusként képzelik el a jövőjüket, de nagyon szeretik ezt a tárgyat" - ismertette Somogyi László.

Három négy osztályos tagozatuk van: a humán egy klasszikus humán műveltséget próbál adni a normál gimnáziumi tananyag felett. Itt magyar történelmet, művészettörténetet, éneket tanulnak emelt szinten. A latin nyelv az egyik tagozatos tárgy, ami nem csak egyszerűen nyelv, hanem egy klasszikus műveltséget nyújtó tantárgy is. A másik ilyen osztálytípus a természettudományos: egyik fele biológia-kémia, a másik fele pedig fizika tagozat. A harmadik a négyosztályos nyelvtagozat, amelyiknek az egyik fele olasz, a másik fele egyik évben angol-német, a következő évben pedig német-angol. A tagozat természetesen nem azt jelenti, hogy a nem tagozatos tárgyból kevesebbet kapnak a gyerekek, mint egy normál osztályban. Minden tárgyból a normál tananyagot tanulják, csak a tagozatnak megfelelő osztályban többlet munkát vállalnak a gyerekek.

Ez azt is jelenti, hogy nagyon sokat kell dolgozniuk a berzsenyis diákoknak, de általában nem nagyon panaszkodnak a gyerekek, szülők, hogy túlterheltek lennének. Nincs ellentmondás a kettő között, ugyanis a túlterhelésnek nem feltétlenül az a oka, hogy sokat kell dolgozni - mondta Somogyi László. Szerinte olyan órákat kell tartani, ahol a gyerekek megtanulják a tananyagot, és otthonra, már csak az maradjon, ami elmélyíti a tanultakat.

A felvételit úgy próbálják levezetni, hogy abban tükröződjön a gyerekek korábbi élete. A feladatokat igyekeznek úgy összeállítani, hogy lehetőleg inkább logikai képességeket, készségeket mérjenek. A szóbelin is általában egy kellemes párbeszéd alakul ki.

Nagyon fontosnak tartják, hogy toleranciára, megértésre neveljék a gyerekeket, általában minden más vélemény, kisebbség iránt. Ennek az egyik példája, az tolerancia-hét, amelyet általában kétévente rendeznek meg.

A gimnáziumban rengeteg a sportolási lehetőség, nemrégiben volt egy Nonstop kosár rangadó, amelyik 25 órán keresztül tartott. A diákönkormányzat nagyon sok olyan programot szervez, ezek számos gyereket megmozgatnak. Az új berzsenyisek megkapják a papírt, hogy felvették és szinte másnap már a diákok felkeresik őket, hogy kirándulást szerveznek nekik, utána tábort, aminek óriási sikere szokott lenni. Ez többnyire Velencén van. "Tehát ősszel úgy jönnek a gyerekek ide be, hogy már nem is újak igazából, hiszen sok tanulót ismernek. Ez az időszak most novemberben zárul, azzal hogy az új gyerekek bemutatkoznak egy-egy színdarabbal. Ez egy óriási iskolai esemény, vetítőteremben, ami 200 főt tud befogadni, 350-400 gyerek ott szorong." - mesélte az igazgató.

Rengeteg a szakkör, és az iskola megjelentetett egy képzőművészeti albumot a gyerekek alkotásaiból.
 
Balázs Bálint - 11/d

Akik ebbe az iskolába járnak, szeretnek tanulni. A tanárok között vannak olyanok, akik talán túlságosan szigorúak, de a fiatalabbakkal bármit meg lehet beszélni. A véleményünket meghallgatják, és ha nem is értenek egyet velünk, annak nincs semmilyen következménye. Egyes tanárokat a barátainknak tekinthetünk. A diákélet is mozgalmas az iskolában, szerencsénkre az intézmény nagyon szabadelvű, bármilyen kezdeményezést elfogadnak.

 
Fogarasy Balázs - 11/d

Vidékről járok Budapestre iskolába, de megéri. Otthon nem ilyen jó az iskola. Itt kell, de érdemes is tanulni, jó az esély a továbbtanulásra is. Az is jó, hogy sokféle ember jár ide, mindenkit elfogadnak.

 
L.E. - 2003.11.22
Cikk a népszava oldalán