A Berzsenyi Dániel Gimnáziumban az alap az, hogy nagyon igényes
oktatói, nevelői munka folyik - nyilatkozta Somogyi László igazgató. A pedagógusok
emberi magatartásával, világfelfogásával, mentalitásával próbálnak a gyerekeknek
követendő példát adni. Másik fontos dolog, hogy nagyon közvetlen a tanár-diák
viszony. Olyan közeget igyekeznek teremteni a gyerekeknek, amelyben a sok
tanulás mellett jól érzik magukat. A tanárok nem tartják a három lépés távolságot
a gyerekekkel, ugyanakkor természetesen nagyon pontosan ismerik a szerepeket,
így minden diáknak megadatik, hogy ha problémája van, akkor talál olyan
tanárt az iskolán belül, akinek őszintén elmondhatja gondjait, mondta az
intézmény vezetője.
A gimnázium tagozatos rendszerben működik, csak speciális tantervű osztályaik
vannak: van egy hat osztályos speciális matematika tagozat, ami közel 40
éve működik. "Ezt az osztályunkat elsősorban a kiemelten tehetséges
gyerekeknek ajánljuk, akikről már 12 éves korban kiderül, hogy közelebbi
kapcsolatba szeretnének kerülni a matematikával: nem feltétlenül matematikusként
képzelik el a jövőjüket, de nagyon szeretik ezt a tárgyat" - ismertette
Somogyi László.
Három négy osztályos tagozatuk van: a humán egy klasszikus humán műveltséget
próbál adni a normál gimnáziumi tananyag felett. Itt magyar történelmet,
művészettörténetet, éneket tanulnak emelt szinten. A latin nyelv az egyik
tagozatos tárgy, ami nem csak egyszerűen nyelv, hanem egy klasszikus műveltséget
nyújtó tantárgy is. A másik ilyen osztálytípus a természettudományos: egyik
fele biológia-kémia, a másik fele pedig fizika tagozat. A harmadik a négyosztályos
nyelvtagozat, amelyiknek az egyik fele olasz, a másik fele egyik évben angol-német,
a következő évben pedig német-angol. A tagozat természetesen nem azt jelenti,
hogy a nem tagozatos tárgyból kevesebbet kapnak a gyerekek, mint egy normál
osztályban. Minden tárgyból a normál tananyagot tanulják, csak a tagozatnak
megfelelő osztályban többlet munkát vállalnak a gyerekek.
Ez azt is jelenti, hogy nagyon sokat kell dolgozniuk a berzsenyis diákoknak,
de általában nem nagyon panaszkodnak a gyerekek, szülők, hogy túlterheltek
lennének. Nincs ellentmondás a kettő között, ugyanis a túlterhelésnek nem
feltétlenül az a oka, hogy sokat kell dolgozni - mondta Somogyi László.
Szerinte olyan órákat kell tartani, ahol a gyerekek megtanulják a tananyagot,
és otthonra, már csak az maradjon, ami elmélyíti a tanultakat.
A felvételit úgy próbálják levezetni, hogy abban tükröződjön a gyerekek
korábbi élete. A feladatokat igyekeznek úgy összeállítani, hogy lehetőleg
inkább logikai képességeket, készségeket mérjenek. A szóbelin is általában
egy kellemes párbeszéd alakul ki.
Nagyon fontosnak tartják, hogy toleranciára, megértésre neveljék a gyerekeket,
általában minden más vélemény, kisebbség iránt. Ennek az egyik példája,
az tolerancia-hét, amelyet általában kétévente rendeznek meg.
A gimnáziumban rengeteg a sportolási lehetőség, nemrégiben volt egy Nonstop
kosár rangadó, amelyik 25 órán keresztül tartott. A diákönkormányzat nagyon
sok olyan programot szervez, ezek számos gyereket megmozgatnak. Az új berzsenyisek
megkapják a papírt, hogy felvették és szinte másnap már a diákok felkeresik
őket, hogy kirándulást szerveznek nekik, utána tábort, aminek óriási sikere
szokott lenni. Ez többnyire Velencén van. "Tehát ősszel úgy jönnek
a gyerekek ide be, hogy már nem is újak igazából, hiszen sok tanulót ismernek.
Ez az időszak most novemberben zárul, azzal hogy az új gyerekek bemutatkoznak
egy-egy színdarabbal. Ez egy óriási iskolai esemény, vetítőteremben, ami
200 főt tud befogadni, 350-400 gyerek ott szorong." - mesélte az igazgató.
Rengeteg a szakkör, és az iskola megjelentetett egy képzőművészeti albumot
a gyerekek alkotásaiból.
Balázs Bálint - 11/d
Akik ebbe az iskolába járnak, szeretnek
tanulni. A tanárok között vannak olyanok, akik talán túlságosan szigorúak,
de a fiatalabbakkal bármit meg lehet beszélni. A véleményünket meghallgatják,
és ha nem is értenek egyet velünk, annak nincs semmilyen következménye.
Egyes tanárokat a barátainknak tekinthetünk. A diákélet is mozgalmas az
iskolában, szerencsénkre az intézmény nagyon szabadelvű, bármilyen kezdeményezést
elfogadnak.
Fogarasy Balázs - 11/d
Vidékről járok Budapestre iskolába, de megéri. Otthon nem ilyen jó az
iskola. Itt kell, de érdemes is tanulni, jó az esély a továbbtanulásra
is. Az is jó, hogy sokféle ember jár ide, mindenkit elfogadnak.