A szakmai egyesület elnöke szerint a könyvtár az iskola
infomációközpontja, egyben a diákok esélyegyenlőségének egyik záloga. Az
új felnőttoktatási rendszerben mégsem lehet könyvtárostanári képesítéshez
jutni.
A Berzsenyiben mindig látni olvasó diákot.
(A logó Olajos Viola 11.-es tanuló munkája)
A legtöbb fenntartó nem gondolja a könyvtárat az iskola szerves
részének. Nem tudja elfogadni, hogy a tanulók nem a közeli közkönyvtárba
mennek, ha olvasniuk kell valamit. Bondor Erika, a Könyvtárostanárok Egyesületének
elnöke azonban hangsúlyozza: nemcsak arról van szó, hogy lyukasórán vagy
szünetben betérő gyerekeknek idejük sem volna máshová menni. - Az iskolai
könyvtárnak megvannak a maga sokrétű feladatai - mondja. - A legfontosabb
az, hogy a könyvek, folyóiratok szerepét, jelentőségét felfogják a diákok.
Aki legkésőbb a gimnáziumban nem szokja meg, hogy könyvek veszik körül,
soha nem is nyúl utánuk.
A budapesti Berzsenyi Dániel Gimnázium könyvtárosaként a kilencvenes évek
közepétől vannak saját tapasztalatai is. - Állandóan az esélyegyenlőségről
beszélünk - fakad ki. - De az iskolai könyvtáros nagyon jól tudja, micsoda
különbség, ha egy gyerek azt látja otthon, hogy a szülei keze ügyében mindig
van könyv vagy ha bármelyik kötelező olvasmányhoz is csak nálam juthat hozzá.
Ha még ezt is elvennénk tőle...
Az már kérdéses, hogy az iskolai könyvtárban mindenhez hozzájuthat-e, ami
kell neki. - Mit mondhatnék? A közoktatás szokásos anomáliái az iskolai
könyvtárat is sújtják: pénz nincs, a rendszer mégis pazarló. A nyolcvanas
évek közepén még 360 ezer forintunk volt egy évben. Ez később egymillió
fölé ment. Tavaly egy árva fillért sem költhetünk könyvekre - meséli Bondor
Erika, s követi szememet, ahogy a különálló polcra helyezett újdonságokra
téved. - Az egyik diák anyja könyvkiadónál dolgozik. Tőle megkapjuk a cég
legújabb kiadványait.
Éppen beszélgetésünk idején jön a hír, hogy az iskola saját költségvetéséből
- a terembérleti díjakból - kiszorít 600 ezer forintot az idei évre. - Ezzel
próbálom majd az elmúlt négy-öt év hiányosságait részben megszüntetni -
mondja. - Az állomány, és nemcsak nálam, teljesen torz. Szinte már csak
tankönyvek kerülnek bele a tankönyvtámogatás révén. Nem telik az új lexikonokra,
szakirodalomra, friss szépirodalomra sem. Ha nem vigyázunk, tankönyvraktár
lesz a könyvtárból.
Úgy látja, megszorítások idején a spórolás a könyvtárral kezdődik. Márpedig
véleménye szerint az általuk nyújtott szolgáltatás nem váltható ki: az iskolai
könyvtár az épületen belül állandóan igénybe vehető, nemcsak információs
forrásközpont, hanem egyfajta kulturális, közösségi tér is. - Bármikor küldheti
a fotóst - bizonygatja -, mindig tud majd olvasó, jegyzetelő, tanuló diákokat
fényképezni a polcok között.
Bondor Erika szerint a külföldi példák azt mutatják, ahol jól szervezett
és fejlesztett iskolai könyvtárak vannak, nagyságrendekkel jobb eredmények
születnek a nemzetközi kompetenciaméréseken. Ezt csak tervszerű állományfejlesztéssel,
pályázatokkal, folyamatos könyvtári költségvetéssel lehet korrigálni.
Az elnök szerint a közhiedelemmel szemben az iskolai könyvtárnak nem az
állománya - a minél több könyv - a fő minőségi jellemzője, hanem a szolgáltatások
és programok. Amihez szükség van szakképzett közreműködőkre. Az eredeti
tervek szerint 2003-tól akarták törvényileg kötelezővé tenni minden iskolai
könyvtárban könyvtárostanár alkalmazását. De ezt még mostanra sem lehetett
elérni. Főleg vidéken működnek szakképzettség nélküli, félállású könyvtárosok.
- És a helyzet csak romlani fog - állítja Bondor Erika. - A felsőoktatást
megváltoztató bolognai rendszer bevezetésekor mintha elfeledkeztek volna
rólunk. Alapszinten még lehet könyvtárostanárnak tanulni, de az úgynevezett
masterképzésben nem lesz rá lehetőség. Senki ellen nem akarok szólni, de
furcsának tartom, hogy a jelenlegi állás szerint mondjuk bábjátékostanár
lehet valaki, könyvtárostanár viszont nem.
Iskolai könyvtárak Magyarországon
2005/2006
2006/2007
változás
Iskolák és kollégiumok
4125
4047
-1,9%
Iskolai könyvtárak
3701
3645
-1,5%
Könyvtárak az intézmények százalékában
89,7%
90%
+0,3%
Forrás: KIR-STAT (Educatio Kht.)
Legtöbbször kölcsönzött-olvasott könyvek a Móra Ferenc
Általános és Művészeti Iskolában (Répcelak)