A szakállamtitkár iskolaigazgatók véleményével
szembesült
Hamarosan félidejéhez érkezik a 2007/2008-as tanév,
ráadásul új naptári évet is kezdtünk, ami remek alkalom a számvetésre és
az előre tekintésre - oktatási téren is. Ehhez segítséget kértünk Arató
Gergelytől, az Oktatási és Kulturális Minisztérium (OKM) államtitkárától,
mégpedig oly módon, hogy szembesítettük két gimnáziumigazgató helyzetértékelésével.
"A feladat
megoldható, csak az oktatás színvonalának a rovására megy"
Somogyi László, a fővárosi Berzsenyi Dániel Gimnázium igazgatója
a tavalyi változások két olyan elemét emelte ki, amelyet iskolájuk fájó
szívvel élt át. Egyik a tanárok kötelező óraszámának emelkedése, amely leginkább
azokat a tanárokat sújtja, akik komolyan veszik a szakmájukat, és ezért
nem mindegy nekik, hogy az eddigi 20 mellett plusz 2 órát tartanak. A feladat
megoldható, csak az oktatás színvonalának a rovására megy.
Az igazgató
szerint további kedvezőtlen változást jelentett, hogy újabb adminisztrációs
teher hárult az iskolákra és a tanárokra, amely az érdemi munkától vonja
el az energiát.
A Sulinet digitális tudásbázis lényegének azt tartja az igazgató, hogy
olyan adattár álljon a tanárok rendelkezésére, amely bármikor lehívható,
és a tanórán használható. Szerinte ennek különösen ott van jelentősége,
ahol rendelkezésre állnak interaktív-táblák, multimédiás számítógépek,
fontosnak tartaná a program bővítését. A használhatóságát egyelőre az
csökkenti, hogy viszonylag kevés anyagrészből van információ, az igazi
az lenne, ha minden tantárgyból több választási lehetősége volna a tanároknak.
Somogyi László megemlítette, hogy a Humán Erőforrás Fejlesztési Operatív
program keretében találkoztak a Sulinova fejlesztésében megjelenő tananyaggal
(mintegy 300 iskola vett részt ebben a január végén záruló kétéves programban),
aminek az igazgató szerint meglehetősen vegyes színvonalú a tananyag és
az oktatási segédanyag része, ezért szükségesnek tartja a kevésbé használhatók
fejlesztését.
Az intézményvezető végül kitért arra, hogy lenne mit javítani az iskolák
vezetői és a tárca közötti információáramláson, annak ellenére, hogy minden
fontos információ megtalálható az OKM honlapján, ám a személyes kapcsolat
jót tenne a kommunikáció, ezáltal a színvonalasabb oktatás szempontjából.
"A színvonal
alapvetően a tanár felkészültségén és motiváltságán múlik"
Arató Gergely, az OKM államtitkára a felvetésekre adott válaszában
elismerte, hogy a kötelező óraszámok emelése nem jelent könnyebbséget az
intézmények és a pedagógusok számára, hiszen voltaképpen többletmunkát kell
ellátniuk, de úgy véli, ennek a változásnak nem kell együtt járnia a színvonalcsökkenéssel.
Úgy véli, a színvonal alapvetően a tanár felkészültségén és motiváltságán
múlik. A legfontosabb az lenne, ha a valóban színvonalasan dolgozó és az
iskolát előre vivő tanárokat jobban megfizetnék, tehát a teljesítményt ösztönző
bérezés megjelenjen az oktatásban. Ilyen lehetőséget nyújt a minőségi bérpótlék
rendszer, amelyben viszont ma nincs elég pénz. Ezért az OKM kiírt egy úgynevezett
teljesítménymotivációs pályázatot, melyből azok az intézmények, ahol létezik
a minőségbiztosítási rendszer, és egzaktul mérik a pedagógusok teljesítményét,
pályázhatnak. A tavaly sikeres pályázatot idén folytatják.
A megnövekedett
adminisztrációs terhekről szólva az államtitkár utalt arra, hogy a pedagógiai
munka egyes elemeinél elengedhetetlen az írásos rögzítés. Abba az irányba
kell elindulnia az intézményeknek, hogy ezeket a feladatokat egyre inkább
informatikai eszközök, számítógépek végezzék a tanárok helyett. Hozzátette:
ugyanakkor egy sor ügyben valóban egyszerűsíteni kell az adminisztrációt.
A diákok szöveges értékelése azok közé a kötelezettségek közé tartozik,
amelyekben nem fölösleges papírmunkáról, hanem érdemi pedagógiai feladatról
van szó.
A minisztérium és az iskolavezetők közti információáramlás elégtelen
voltát firtató felvetésre Arató Gergely rámutatott: az országban összesen
több mint 7000 közoktatási intézmény működik, ami korlátozza a személyes
kapcsolatok megszervezését. Megemlítette, hogy létezik számos olyan szakmai
és szakszervezet, amelyekkel folyamatos kapcsolatban áll a minisztérium.
A Gimnáziumok Országos Szövetségével (melynek tagja Somogyi László igazgató
is - a szerk.) például rendszeres a tárca kapcsolata. Az OKM nyitott minden
együttműködési szándékra az iskolákkal. A minisztériumnak egyébként is
kötelezettsége válaszolni valamennyi megkeresésre.
Az államtitkár reményét fejezte ki, hogy 2013-ig valamennyi magyar iskola
és óvoda készen áll arra, hogy a pedagógiai feladatának megfelelő informatikai
eszközöket, programokat használja, és az ehhez szükséges szaktudása is
meglegyen a pedagógusoknak.
A Humán Erőforrás Fejlesztési Operatív program kapcsán Arató úr hangsúlyozta,
hogy ez az egyik legfontosabb vállalkozása a közoktatásnak, melynek lényege,
hogy jobb, korszerűbb eszközöket kapjanak az iskolák. A most lezáruló
kipróbálási szakasz célja az intézményi tapasztalatok összegyűjtése volt.
Az eddigi visszajelzések biztatóak a folytatásra nézve.
"Valahogy nem akadunk össze a programokkal..."
A keszthelyi Vajda János Gimnázium igazgatója, Kiss Ibolya
negatív képet festett az iskoláját is érintő változásokról. Egyre kisebb
költségvetésből kell gazdálkodniuk, és véleménye szerint a helyzet hosszabb
távon romlani fog. Elképzelhetőnek tartja, hogy financiális okok miatt iskolája
a jövőben nem lesz képes tartani a jelenlegi színvonalat, nem jut pénz szakkörök
indítására, tehetséggondozásra, tehát csupán a törvény által előírt normákat
lesz képes biztosítani.
Az igazgatónő a pályázati lehetőségek kapcsán elmondta, hogy gyakran
nem maga az iskola, hanem a fenntartó pályázhat (az önkormányzat - a szerk.),
ráadásul a gimnáziumok számára kevés pályázatot írnak ki, így ezek az
iskolatípusok hátrányban vannak a szakképző intézményekkel szemben.
Kiss Ibolya hozzátette, hogy a minisztérium által felügyelt korszerű
oktatási programokról nemigen van információjuk, nem tudja, hol hirdetik
azokat.
Az államtitkár válaszában fontosnak nevezte, hogy egy fenntartó önkormányzat
milyen többletforrásokat finanszíroz az iskolái számára, hiszen az állam
mellett az önkormányzatoknak is hozzá kell járulnia az oktatás működtetésének
biztosításához. Arató Gergely kiemelte, hogy éppen a tehetséggondozás
terén nagyon komoly programok futnak, olyanok is, amelyek elérhetőek a
gimnáziumok számára is. Ilyen például az Út a tudományhoz program, melynek
célja, hogy olyan tanárok és diákok által működtetett iskolai közösségeket
támogasson, amelyek elmélyülnek egy-egy szakterületben, ami voltaképpen
erős szakköröket jelent.
"Szegényebb régiókban gyakran nagyobb az iskolák kreativitása"
Arató Gergely beszámolt azon tapasztalatairól, melyeket az
ország szegényebb régióiban szerzett, ahol gyakran nagyobb az iskolák kreativitása,
mivel az önkormányzatok pénztelensége miatt jóformán minden forrást az iskoláknak
kell előteremteniük, többnyire pályázatok útján. A tárca képviselője kilátásba
helyezte, hogy a jövőben talán az OKM-nek kellene megkerülhetetlen módon
tájékoztatnia az egyes intézményeket a programokról, pályázati lehetőségekről,
bár a tárca honlapját jó forrásnak nevezte. A digitális információtechnikai
vagy a kompetenciaalapú pályázatok jó részére egyébként gimnáziumok is pályázhatnak.
Az eredményes pályázáshoz szükséges önrész biztosításának több módját
említette az államtitkár. Az önrész mértéke függ attól, hogy milyen településről
van szó, tehát a hátrányosabb helyzetű településeken alacsonyabb az önrész,
de végső esetben az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztériumtól
pályázható is az önrész.
Arató Gergely kitért még a közelmúltban egymásnak ellentmondó mérési
eredmények miatt fellángoló vitákra, melyek az oktatásban beindított integrációs
programok eddigi eredményeire vonatkoznak. Eszerint a legutóbbi, tanulói
eredményesség szempontjából végzett vizsgálatok azt mutatják, hogy javult
mind a nehéz szociális helyzetben élő, mind a roma diákok teljesítménye,
és az előítéletekkel szemben nem romlott, hanem javult az integrációban
résztvevő nem kisebbséghez tartozó, nem hátrányos helyzetű diákok tanulmányi
eredménye, teljesítménye is.
Az államtitkár befejezésül hozzátette, hogy idén elsősorban az oktatási
intézmények felújítására kiírt pályázati programok beindulása várható,
ami 130 milliárd forintból 6-700 iskola felújítását jelenti, másrészt
az esélyegyenlőségi és integrációs programok folytatását, a tehetséggondozás
hatékonyabbá tételét prognosztizálta 2008-ra.