Az 1995-96. tanév próbafordulójának
feladatai
1.FELADAT: KEVERÉK
A következõ feladat megoldását
németül, angolul, franciául, olaszul vagy spanyolul
adjátok meg!
( 10 pont )
In Pauls Küche steht eine Zuckerdose neben einer Salzdose.
Beide Dosen haben dieselbe Grösse, dieselbe Form und beide sind
gleich hoch gefüllt.
Paul, der kleine Schelm, holt einen vollen Löffel Zucher aus der
Zucherdose heraus, leert ihn in die Salzdose und mischt beide fleissig.
Da hört er seine Mutter kommen, Schnell giesst er einen Löffel
dieser Mischung in die Sucherdose zurück, sodass die beiden Dosen
wieder gleich gefüllt sind.
Ist nun mehr Salz in der Zuckerdose als Zucker in der Salzdose? Erklare
Deine Antwort.
In Paul' s kitchen a sugar bowl and a salt bowl are placed side by side.
These two containers have the same size, the same shape and their contents
reach the same level.
Paul, who is a bit of joker, takes a full spoon of sugar from the sugar
bowl and puts into the salt bowl. Than he mixes the whole.
On hearing his mother' s coming, quickly he puts a spoon of this mixture
in the sugar bowl, in order to have the same level in each of the containers.
Is there now more salt in the sugar bowl than sugar in the salt bowl?
Explain your answer.
Dans la cuisine chez Paul, un sucrier et une saliere sont rangés
cote a cote. Ces deux récipients ont la meme taille, la meme forme
et leurs contenus atteignent le meme niveau.
Paul, qui est un petit farceur, préleve une cuillerée
de sucre du sucrier, la vide dans la saliere et mélange bien le
tout.
En attendant arriver sa mere, il se hate de transvaser une cuillerée
du mélange dans le sucrier pour rétablir le meme niveau dans
les deux récipients.
Y a-t-il maintenant plus de sel dans le sucrier que de sucre dans la
saliere?
Expliquer.
Nella cucina di Paolo ci sono una zuccheriera e saliera poste unna di
fiancho all' altra. I due recipienti sono di uguale livello di contenuto.
Paolo che e un bricconcello preleva una cucchiaiata di zucchero, la
versa nella saliera e mescola ben bene.
Sentendo arrivera la mamma, si affretta a traversara una cucchiaiata
del miscuglio dalla saliera nella zuccheriera per ristablire lo stesso
livello nei due recipienti.
Di conseguenza, c' e piu sale nella zuccheriera che zucchero nella
saliera? Si spieghi la risposta.
En la cocina del Pablo, una azucarera y un salero estan puestos uno
al lado del otro.
Estos dos recipientes tienen el mismo tamano, la misma forma y sus
contenidos alcanzan el mismo nivel.
Pablo, que no es muy serio, saca una cucharada de azucar de la azucarera,
la hecha en el salero y mercla bien.
Cuando escucha legar a su madre, else apresura para reembazar una cucharada
de la mescla en la azucarera para reestablecer el mismo nivel en los dos
recipientes.
En este momento, hay más sal en la azucarera que azucar en el
salero?
Explique su respuesta.
2. FELADAT: HAMIS KOCKÁK
Az itt látható dobókocka
minden oldalán a szokásos módon vannak elhelyezve
a pontszámok egytõl hatig. A szemköztes lapokon lévõ
pontszámok összege mindig hét.
A grafikusunk különbözõ helyzetekben szerette volna
ábrázolni az elõbbi kockát, a rajzolás
során azonban többször tévedett.
Írjátok le , melyek a hibásak, és mi a
hiba!
(5 pont)
3. FELADAT: A
FÖLDRÕL A HOLDRA
Az idõszámításunk
kezdete elõtti 3. évszázadban a szamoszi ARISZTARKHOSZ
egy holdfogyatkozást követõen közelítõleg
jó becslést adott a Hold átmérõjére.
Megfigyelte, ahogyan a Hold bekerül a Föld árnyékába.
Azt tapasztalta, hogy a Hold egy óra alatt futotta be az átmérõjének
megfelelõ távolságot ( az ábrán a 0
és 1-es helyzet). Majd további két óra alatt
ér el a Föld-árnyék másik széléhez.
Arisztarkhosz ebbõl arra következtetett, hogy a Hold átmérõje
kb. a Föld átmérõjének harmada.
Feltételezve, hogy a Hold körpályán
egyenletes sebességgel 27 nap alatt kerüli meg egyszer a Földet,
adjátok meg a Föld és a Hold távolságát!
A Föld átmérõjét vegyétek
1 egységnek.
( 10 pont)
4. FELADAT: VADKACSÁK
"Milyen fegyelmezettek!" - csodálkozik
el Antoine. " 100 és 150 között lehet a számuk,
és tökéletes zárt rendben követik vezetõjüket."
Antoine ekképpen figyelt meg egy dél felé húzó
, a levegõben szabályos háromszöget formáló
vadkacsa csapatot.
Mielõtt megszámolhatta volna, egy szuperszonikus repülõgép
hangrobbanása szétrebbentette a csapatot. Rövid idõ
elteltével ismét elrendezõdtek a madarak, de most
két szabályos háromszöget formáltak: az
egyikben körülbelül kétszer annyian voltak, mint
a másikban.
Hány vadkacsa volt az egyes háromszögekben?
( 5 pont )
5. FELADAT: ISMÉT KOCKÁK
Egy 1 cmtérfogatu
kocka beszorult a többi közé.
Számoljátok ki a legnagyobb kocka térfogatát!
( 10 pont )
6. FELADAT: FOCI HATÁROK NÉLKÜL
Luis a következõ országok
csapatainak részvételével egy bajnokságot szeretne
szervezni: Belgium, Franciaország, Lengyelország, Magyarország,
Németország, Olaszország, Skócia és
Svájc.
A bajnokság 7 nap alatt bonyolódna le, mindegyik napon
játszik 1-1 meccset az összes csapat. A bajnokság során
mindenki mindenkivel játszik egyszer.
Segítsetek Luis-nak megszervezni a bajnokságot: adjatok
meg egy lehetséges lebonyolítási tervet!
( 5 pont )
7. FELADAT: KIS LÉPÉSEK
Ariadne, Bacchus, Chloé és Daphnis
négy teknõc, egy 4 m oldalú négyzet csúcsaiban
helyezkednek el az elõbb említett sorrendben.
Ariadne vonzódik Bacchus iránt, Bacchus Chloé
iránt, Chloé Daphnis iránt és Daphnis Ariadne
iránt. A teknõcök egyenletes 40cm/perc sebességgel
haladnak . Az induláskor mindegyik a választottja irányában
halad, s ezt az irányt fél percig tartja. Minden 30. másodpercben
a teknõcök felemelik fejüket, módosítják
útirányukat s tovább mennek .
Rajzoljátok le 1/20-as kicsinyítésben
a teknõcök mozgását "balettjük" elsõ
9 percében!
( 10 pont )
8. FELADAT: SZÉDÍTÕ
ÜZEMZAVAR
Alain és Bertrand Libegõn
utaznak. Áramszünet miatt hirtelen abbamarad az ülõkék
mozgása néhány pillanatra, majd újra indul
a menet. Amikor a végállomásra ért, Bernard
elújságolja Alain-nek: a 248-as széken ült, s
a leálláskor a 279-es szék volt mellette. Alain azt
válaszolja, hogy õ a 95-ös széken ült, s
a leálláskor a 72-es szék volt mellette.
Természetesen a székek szabályos
közönként vannak a kábelre függesztve 1-tõl
számozva.
Hány ülés van a Libegõn?
( 5 pont )
9. FELADAT: SZÖGHARMADOLÁS
A szögharmadoláson a szög
3 egyenlõ részre bontását jelenti. Általában
körzõvel és vonalzóval véges sok lépésben
ez nem hajtható végre.
Mégis az alább lerajzolt eszköz segítségével,
melynek leírása 1835-ben megjelent az "Alkalmazott geometria
az iparban" címû könyvben, el lehet végezni a
szögharmadolást.
Az A, B, C és D pontok egy egyenesbe esnek,
az AB, BC és CD szakaszok 3 cm hosszúak. A BD szakasz egy
félkör átmérõje. A BE egyenes merõleges
az AD egyenesre.
Az xOy
harmadolásához helyezzük el a segédeszközt
az ábrán látható módon.
Rajzoljatok a válasz lapra egy 50-os
szögtartományt. Készítsetek egy szögharmadolót
papírból, és ragasszátok fel a megfelelõ
helyzetben a lapra.
Végül bizonyítsátok be, hogy az AOB, BOC
és Cox szögtartományok egyenlõek.
( 10 pont )
10. FELADAT: GYÍK - GYÜLEKEZET
Az fenti ábra egy ritka gyík-fajta:
a "lacertus planus gregaris" fészkét mutatja be. Az egyes
egyedek laposak, pontosan azonos a körvonaluk, azonosak a méreteik,
és figyelemre méltó tulajonságuk az , hogy
hézag és fedésmentesen képesek összegyûlni.
A szemét éppen most nyitó egyed az állától
a farka végpontjáig pontosan 3 cm hosszú.
Számítsátok ki e szimpatikus mintapéldány
területét!
( 15 pont )
11. FELADAT: VÁZLAT
Egy iparost megbíztak a gimnázium
körfolyosójának a kövezésével. (
A körfolyosó körgyûrû alakú.)
A munka felmérésekor az alábbi vázlatot
készítette maga számára a burkoló.
Számítsátok ki forint pontossággal, mennyit
fog kifizetni a munkáért a gimnázium , ha 1mkövezés
ára munkadíjjal, anyagköltséggel együtt
2000 Ft!
( 5 pont )
12. FELADAT: JÓ
IDÕ
A villanytûzhelyünk egy órával
van ellátva.
A nyári idõszámításról áttérve
a télire, az óra pontosan 1 órával többet
mutatott az új, aktuális idõnél.
Abban a pillanatban, amikor 13 óra 00 percet mutatott, megnyomtam
a beállításra szolgáló egyetlen gombot.
Ekkor a számok egymás után villantak fel a percet
mutató tartományban, 2 darab másodpercenként.
Amikor a kiírás 59-rõl 00-ra vált, automatikusan
megnõ 1-gyel az órát mutató szám.
A beállítást akkor állítottam le,
amikor a mutató a pontos idõt mutatta perc pontossággal.
Mennyi volt ekkor az idõ másodperc pontossággal?
( 10 pont )
13. FELADAT: FORMÁS HÉZAG
Egy 12 cm élü négyzetet
4 részre vágunk két, egymást a négyzet
középpontjában merõlegesen metszõ egyenes
mentén.
Az így kapott darabokat össze lehet rakni úgy, hogy
egy nagyobb négyzet alakuljon ki, közepén egy kis négyzet
alakú lyuk.
Készítsétek el papírból
ezt a kivágást úgy, hogy a belsõ kis négyzet
területe 1/10-e legyen a nagy négyzet területének,
és ragasszátok fel a válaszlapra!
Számítsátok ki a nagy négyzet oldalának
pontos hosszát!
( 15 pont )