Beszámoló tanulmány
Munkatársak:
Áts József – Design és interaktivitás
Bondor Erika – Tartalmi elemzés
Kovács László – Biztonsági és technikai megoldások
I. Bevezető
A honlapok értékelését az ISZE – OKI
felkérésére készítettük el. Az elemzés célja a Sulinet program hatásának
felmérése száz középiskolai honlapon keresztül. A munkát Zelenyánszky László
szempontsorát felhasználva, azt némileg módosítva végeztük. (Alkalmazott
szempontsorunk az 1. sz. mellékletben megtekinthető.)
Az elemzés időpontja: 2000. augusztus 10. – 2000. szeptember 15.
A felmérést készítették:
Design és interaktivitás - Áts József információmenedzser - Hírközlési Főfelügyelet
Tartalmi elemzés
- Bondor Erika oktatás-informatikus, könyvtárostanár
Berzsenyi Dániel Gimnázium
Biztonsági és technikai megoldások
- Kovács László könyvtári szakinformatikus
Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum
A felmérés keretében design, tartalom, interaktivitás, biztonsági és technikai megoldások szempontjából értékeltük az iskolai honlapokat. Tapasztaltuk még a honlapok menedzselésének látható jeleit is – támogatók, alapítványok, cégek megjelentetése, rendszeres frissítés és fejlesztés –, de ezeket önmagukban kevésnek ítéltük a marketingmunka értékeléséhez.
A száz iskola kiválasztásánál a Sulinet honlapján is ajánlott Internetcím-gyűjteményt vettük alapul: a KFKI hatszázhuszonöt URL címet tartalmazó listájából igyekeztünk különböző rangú és típusú iskolák különböző színvonalú Web-lapjaiból válogatni.
(http://www.kfki.hu/education/iskola_koz.html)
Emellett figyeltünk a területi arányok megtartására is: húsz budapesti intézmény honlapját értékeltük, megyénként pedig 4-4 iskolát választottunk ki. (A megyei jogú városok miatt egyes megyékből 5-5 iskola honlapját elemeztük.) Ügyeltünk arra, hogy az ország minden térségéből válogassunk a rangosabbnak tartott intézmények közül, de emellett képviselve legyenek a különféle iskolatípusok is a képzési formát illetve a fenntartót tekintve. (2. sz. mellékletünkben az iskolák listája megyénként csoportosítva jelenik meg.)
Az intézmények adatait az OKI adatbázisából kiegészítettük, illetve pontosítottuk. (http://www.oki.hu/intezmeny/default.htm) Adatlapjaink a kiválasztott száz iskoláról az alábbi információkat rögzítik:
Iskola neve – Címe – Típusa (szerkezet és képzési forma szerint) – Fenntartó típusa – Település – Megye – Web-cím (URL)
A tanulmányunkhoz csatolt dokumentációs anyag első részében a mintavételben szereplő intézmények adatlapjai tekinthetők meg (100 p.), míg a második rész az iskolai honlapok részletes pontozásos értékelését mutatja be (300 p.).
Mivel a webes publikációk
műfajára jellemző, hogy kevésbé állandóak, ezért rögzíteni szerettük
volna azt a stádiumot, amelyben az adott iskola honlapja az értékelés időintervallumában
volt. A 4. sz. mellékletben – amin
jelenleg még dolgozunk – az első öt iskola az URL-ekkel tekinthető majd
át, és az elektronikus változatban mód nyílik lementett honlapminták
tanulmányozására is – Internet kapcsolat esetén. Ezt a listát szeretnénk
majd Weben is elérhetővé tenni.
Az adatbázisunk elérhetősége
Elemzésünk háttéranyaga jelenleg az OPKM szerverén található, de nem publikus hozzáférésben. Adatbázisunk az átdolgozását követően – miután az adatok már csak statikus oldalakon lesznek megtekinthetők, és nem nyílik mód azok módosítására – terveink szerint az OKI szerverére kerülne át, és az értékelések Interneten is publikusak lesznek. Ennek a technikai megvalósításáról még az érintett rendszergazdák tárgyalnak, ezért az OKI honlapján lévő anyag URL-jét csak a későbbiek folyamán tudjuk közölni.
(Az elemzés elérhetősége
az OKI szerverén: http://www.oki.hu/other/melleklet/honlapelemzes.html
szerk. megj. 2000.10.21.)
II. Design és interaktivitás
A design a tartalom megjelenítésében két értelemben jellemzi
a honlapokat:
A legszembetűnőbb, legáltalánosabb tapasztalatunk, hogy a Web-lapok megjelenése nem áll összhangban a tartalommal. A honlap menedzselése szempontjából nagyon fontos szakmai követelmény az oldalak színvonalas megjelenése, mivel ez eleve profi tartalmat is feltételez a forma mögött. Sajnos az esetek legnagyobb részében ez nem így van. Nagyon sok szép kivitelezésű honlap üres tartalom nélküli héjnak bizonyul csupán.
Dicsérendő az egységes megjelenésre törekvés. Több honlap megkezdte külsejének átalakítását, a továbbfejlesztési igényből következő átmeneti formai kavarodást azonban nem értékeltük negatívumnak.
Sok honlapra nyomja rá bélyegét a kezdeti fejlesztési
stádium állapota, a baj csak az, hogy a legtöbb ilyen esetben ez már minimum
egy éve így van!
2.
A honlap, mint speciális
műfaj két igényből született:
Ezen a területen nem volt gond, az iskolák nem árasztották
el oldalaikat vég nélküli, tagolatlan információkkal.
Az értékelésnél formától
függetlenül azt a navigációs eszközt díjaztuk, amely folyamatos
iránymutatás ad, jelen van minden oldalon, nem kell újra és újra “visszalapozni”
a tartalomjegyzékhez. Nem díjaztuk például az olyan framet, amely az első
oldalon tartalomjegyzékként megjelent, azután többé nem. Ugyanakkor találkoztunk
az eligazodást segítő olyan “álframe”-mel
is, amely nem külön oldalon elhelyezve, hanem minden oldalra bemásolva
adta meg az útmutatást.
A navigációs eszközök alkalmazását
is a tartalomhoz kell igazítani. A verébre ágyúval egyik legtipikusabb
esete a keresőrobotok használata olyan site-okon, amelyek jó ha
10-15 oldalból állnak.
Ez az a terület, ahol a legtöbbet
kell fejlődniük a honlapoknak.
A linkek három fajtája különíthető
el:
1. külső kapcsolatra utalás
2. háttérinformációra utalás
3. másik oldal kapcsolódó
témájára utalás.
A harmadik típus az, amely
szerves gondolati egységgé képezi az oldalakat, de sajnos éppen ezzel a
fajta oldalak közötti összekapcsolással
alig találkoztunk, azaz az iskolai honlapok zöme egymástól függetlenül
elhelyezett információs oldalakból épül ki, a műfaj egyik alapját – a hypertext
megvalósítását – kihasználatlanul hagyva.
A különböző levelezőlisták,
fórumok és társalgó (chat) csatornák népszerűségéhez képest egyelőre
alig élnek ezzel a lehetőséggel az iskolai honlapok, talán elsősorban azért,
mert komoly biztonságtechnikai vonzatai vannak. A tanulmányokkal összefüggő
versenyek Internetes támogatása nem igényelne túlzottan nagy erőforrásokat,
mégsem használják ki eléggé ezt a lehetőséget. A versenyről hírt adó honlapokon
kevesen teszik közzé magukat a feladatokat is.
Design
A kapott szempontrendszer és pontozás:
|
|
|
1.
|
640x480 v. 800x600 felbontásnál működő egyszerű honlap, szöveges linkekkel, képekkel, ikonok és dinamikus grafikai elemek alkalmazása nélkül |
|
2.
|
A fentivel megegyező paraméterekkel ellátott egyszerű honlap, de több felbontásnál is használható |
|
3.
|
Frame-s (keretes) megoldású oldal egyszerű megoldásokkal |
|
4.
|
Grafikus kezelőfelület a menürésznél, dinamikus javascript megoldásokkal |
|
5.
|
Flash animációk használata |
|
6.
|
Java grafikai megoldások alkalmazása |
|
7.
|
Egységes grafikai kép (színek, betűtípusok, képek harmonizációja) |
|
8.
|
Normális letöltési idő (max. 100 kB oldalméret) |
|
A 2. és 3. szempontok értelmezését kibővítettük:
A 2. szempontnál: egyéb alternatív technikai megoldásokat is itt jutalmaztunk (az illusztrációk választható megjelenítési módját és egyéb híján az Intranetet).
A 3. szempontban kapott helyet a műfaji megfelelés értékelése: a szkennelhetőség – navigációs segítség – asszociatív háló 1-1 pontot ér.
Technikai szempontból a vizsgált szempontok előfordulási száma az iskolákban az 1., 2. és 8. kategóriákban:
Technikai használhatóság
Az 1. szempont - megfelelő felbontás - eleve a vizsgálat alapfeltétele volt, teljesülése nélkül meg sem kezdhettük volna munkánkat.
A 8. szempont - letöltési idő - lassúságával elemzőkként 24 esetben kényszerültünk megbékélni. Komoly tartalomra van szükség ahhoz, hogy ezt a mindennapi látogató is megtegye.
A 2. szempont - az alternatív, megszokottól eltérő megtekintési lehetőségek - olyan minőségi többletet jelentenek, amellyel csak 14 iskola élt. Voltak viszont olyan honlapok, amelyeket azért nem tudtunk felvenni, mert olyan felbontáselemző automatizmust adtak hozzá, hogy hármunk gépéből csak az egyiken volt megnyitható.
Grafikai megjelenítés szempontjából a vizsgált szempontok előfordulási száma az iskolákban az 4., 5., 6. és a 7. kategóriákban:
Grafikus megjelenítés
A "honlap műfaj" szempontjából a 3. kategóriát - szkennelhetőség, navigáció, asszociatív háló - érdemes külön, az elért pontok összefüggésében ábrázolni:
Szkennelhetőség, navigáció, asszociatív
háló
Az iskolák zöme (74) nem
felelt meg mindhárom feltételnek, többnyire az oldalak közötti kapcsolatok
kialakítása (asszociatív háló) hiányzik. 28 (20 + 8) oldal az, amelyik
bár a Weben található, nem felel meg a műfaj alapkövetelményeinek.
Összegezve a design területét:
Technikai és grafikai szempontból
az iskolák nagy része megfelel az alapkövetelményeknek, sőt harmadrészük
magasabb minőséget is felmutat.
"Műfaji" szempontból
(leszámítva az interaktivitást) az iskolák negyede
(26) teljesen, majd felük (46) részben megfelelő, közel harmaduk (28) nem
alkalmas a Webre.
Interaktivitás
4 kategóriát értékeltünk:
|
|
Játékok (kreatív, didaktikai célú játékok elhelyezése a honlapon) |
|
Fórumok (levelezőlisták, chat-szobák vagy topicok elhelyezése a Web-oldalon; komoly megoldás csak adatbázis háttérrel lehetséges) |
|
Versenyek (tanulmányi versenyek megszervezése, lehetőséget és értéket nyújt a tanulók számára az oldalak rendszeres látogatására) |
|
A tanárok, diákok, szülők kommunikációjára van-e lehetőség (e-mail) |
|
1. Kreatív játékokkal mindössze 6 iskola igyekezett használókat
toborozni, a többségük inkább máshol elérhető
játékokra utalt.
2. A különböző levelezőlisták,
fórumok és társalgó (chat) csatornák népszerűségéhez képest az iskolai
honlapok egyelőre alig élnek ezzel a sok látogatót vonzó lehetőséggel,
talán elsősorban azért, mert komoly biztonságtechnikai vonzatai (ld. ott)
vannak. Az 1 pontot begyűjtő iskolák (~20%) között a pontok majdnem felét
(11) az adatvédelmet nem igénylő vendégkönyvek jelentik.
Érdemes megnézni a kategóriára kiadott pontszámok (3-1-19-76)
arányát:
A közvetlenebb kommunikáció aránya (itt is vannak fokozatok:
chat, vendégkönyv, "faliújság")
3. A tanulmányokkal összefüggő versenyek Internetes támogatása nem igényelne olyan erőforrásokat, mégsem használják ki eléggé ezt a lehetőséget. A versenyről a honlapoknak csak kevesebb, mint a fele ad hírt, és még kevesebb követi a versenyeket a maga komplexitásában (kiírás - feladatok - eredmények : ez a hármas egység volt a pontozás alapja is).
A
versenyek követése
4. A tanárok e-mail elérését 40 honlap tartalmazta.
Összegezve az interaktivitás területét:
Az interaktivitás a Web műfajának
alapvető lehetőségi közé tartozik, az igazi kommunikáció lehetőségét jelenti
a honlap látogatói számára, ennek ellenére:
1. közvetlenebb kommunikációval az iskolák háromnegyede nem élt
3. a kevesebb odafigyelést
igénylő közvetett kommunikációt (verseny, e-mail) is csak kevesebb, mint
az iskolák fele alkalmazza.
III. A honlapok tartalmi elemzése
Az utóbbi évek fejlesztései nyomán egyre több iskola jelenik meg önálló honlappal az Interneten. Az iskolák mindig igyekeztek saját arculatot teremteni, és azt a közelebbi-távolabbi környezetükben felmutatni. Ezért készültek – és készülnek ma is – a nyomtatott iskolai évkönyvek és értesítők.
Napjainkban különösen fontos, hogy az iskolák jól menedzseljék önmagukat, a külvilággal (leendő és hajdani diákjaikkal, a szülőkkel, az iskola fenntartóival, alapítványokkal) is megismertessék az értékeiket –hiszen a csökkenő gyermeklétszám miatt már a jó iskolák között is nagy a verseny az utánpótlásért.
E földhözragadtnak tűnő, de döntő szempont mellett fontos az is, hogy a távolabbi környezet, a nagyvilág is megismerhesse hazánk oktatását és iskoláit. Sok iskola hamar ráérzett az új, nem hagyományos eszközben, az Interneten megjelenő saját honlapban rejlő lehetőségekre.
A tanárok, diákok személyes honlappal jelentkezhetnek, s bemutathatják ezáltal az iskolájukban az ő területükön folyó tevékenységeket: ezekből összeállnak az iskolák Web-oldalai. Mindennek nemcsak a reklám-, hanem az információértéke is jelentős lehet, az iskolák egymás példájából tanulhatnak, és különféle információs szolgáltatásokat nyújthatnak.
Szerencsére az utóbbi időkben mindezek jelentőségét az oktatáspolitika és az iskolák fenntartói is felismerték: látványos fejlődés indulhatott meg így a felsőoktatás után a középfokú oktatásban is. E folyamatok optimális kibontakozásának alapvető feltétele azonban az, hogy az oktatók, tanárok képzésében gyökeres szemléletváltozás következzék be, illetve a már aktív pedagógusok hatékony továbbképzési rendszere is kiépüljön — főként az informatikai ismeretek terén.
A különféle pályázatok és támogatások a középiskolák és a közoktatási intézmények számára jó lehetőséget biztosítanak az informatikai fejlesztésekre. Az eszközök birtoklása azonban nem jelent önmagában előrelépést.
A pedagógusok és más, közoktatásban dolgozó szakemberek részéről nagyfokú szemléletváltást, a fejlődés ez irányú igényét feltételezve jó esély van arra, hogy az oktatás tartalmilag is megújuljon a középiskolákban. Enélkül azonban az Internet csak bokréta lesz a kalapon, legfeljebb a tanulók szabadidős tevékenységét gazdagító eszközzé válhat.
Tudomásul kell vennünk, hogy a technika fejlődését nem lehet kizárni az iskolákból, de azt is, hogy az Internet is csak egy eszköz — és nem önmagáért való cél! — amely felhasználható jól, átgondoltan és indokoltan, de önmagában, cél nélkül eredménytelen.
Az iskolai honlapok tartalmi elemzését követően az az összbenyomásunk, hogy egyelőre kevés helyen folyik átgondolt fejlesztő munka. Az információk ad hoc kerülnek nyilvánosságra: nem a fontosságuk szerint, inkább az adott terület gazdájának egyéni érdeklődése, informatikai képzettsége a döntő.(Vagyis az adott intézményről azt tudjuk meg, amit az oldalak szerkesztői éppen fontosnak tartanak, függetlenül az iskolában folyó tevékenységek fontossági sorrendjétől.)
A fejlesztések kezdetén álló iskolák honlapjai sok esetben még csak a minimális alapadatokat közlik, s ha ez nem évek óta tartó állapot, akkor érthető is. Ám néhány ellenkező előjelű, extrém eset is tapasztalható: előfordul, hogy az iskola viszonylag tartalmas, sok területet bemutató oldalakkal áll a nyilvánosság elé, közzéteszi még a pedagógiai programját is, sőt a honlapon egyéni órarend készítésére is lehetőség nyílik – csak éppen azt nem tudjuk meg, hogy az iskola hol működik, és hogyan érhető el, mivel a legalaposabb kutatás után sem találjuk meg az alapvető kapcsolati adatokat…
Egyelőre nagyon kevés olyan honlappal találkoztunk, amely a diákok számára komoly munkára, felkészülésre, egyéni tanulásra is lehetőséget biztosítana – pedig talán nem túlzott elvárás ez, lévén, hogy oktatási intézményekről van szó. A néhány ellenpélda esetében viszont jónak tűnő kezdeményezésekkel is találkoztunk. (Versenyfeladatok, tudományos munkák közzététele, stb.)
A fejezet végén található táblázatok részletesen ismertetik
az iskolai honlapok tartalmi elemzésének eredményeit, pontszámait (A
jelű táblázat), illetve a tartalmi elemzés szempontjait (B jelű
táblázat: a kategóriák feloldása). A 16 szempont (kategória) segítségével
egy-egy iskola honlapja a tartalmi elemzés során maximálisan 26 pontot
kaphatott. Mint látni fogjuk, ennek sajnos csak töredékét érték el az iskolák
a honlapok jelenlegi stádiumában – hiszen a legmagasabb
tartalmi pontszámot szerző Alternatív Közgazdasági Szakközépiskola is csak
15,5 pontot kapott. A tartalomra adható pontszámok alapján az iskolák sorrendjét
az E jelű táblázatban
találhatjuk.
Az elért eredmények az egyes kategóriák értékelhetőségének tükrében
(K) Az iskolák nagyobbik része valamilyen szinten kitért az intézmény történetére. Amennyiben ismertette az iskola történetét, erre 0,5 pontot kaphatott. Az iskolák 75 százaléka pontozható volt ebben a kategóriában, vagyis csak 25 iskola nem közölt adatokat.
(L) Szintén magas százalékot értek el az iskolák a kapcsolati adatok közlésében: mindössze tizenkét iskola volt a száz közül, ahol megfeledkeztek erről.
(M) Az iskolák 48%-a kapott egy pontot azért, mert bizonyos szakok, tantárgyak ismertetésére, bemutatására külön gondot fordítottak. 52 iskola viszont nem élt ezzel a lehetőséggel.
(N) Az oktatási intézmények menedzselésében nagy szerepet játszhatna az iskolák eredményeinek bemutatása, a tanulmányi versenyeredmények, a felvételi eredmények, a tantárgyi és osztályátlagok közrebocsátása. Az Internet erre komoly lehetőséget nyújthatna, mégis viszonylag kevesen élnek még ezzel: 34 iskola kaphatott pontot ebben a kategóriában, vagyis az iskolák 66%-a nem volt értékelhető.
(O) Az oktatók, tanárok adatait, elérhetőségét valamilyen formában 64 iskola közölte, 36%-uk nem fordított erre gondot. Meg kell említenem azt is, hogy az adatközlők esetében is kevesen adtak meg e-mail címet, telefonszámot, vagy a fogadóórák időpontját. Pedig ez az iskola külső kapcsolattartásában rendkívül pozitív lehetne.
(P) Még kevesebb iskola ért el pontszámokat a tanulók adatainak és elérhetőségének közlésében. (Mindez az adatok arányát összevetve a tanárok adataival nem tűnik túlzottan demokratikusnak…) 40 iskola volt pontozható, 60%-uk pedig egyáltalán nem tartotta fontosnak a diákok elérhetőségét biztosítani. Mivel itt maximálisan két pontot lehetett adni, a pontozásban tükröztettem azt is, hogy csak osztálynévsorokat találtam-e a honlapokon (1 pont), vagy e-mail címet, esetleg személyes Web-lap URL-jét is (2 pont).
(Q) Érdekes módon nagyon kevés iskolának jutott eszébe, hogy közölje az órarendjét, teremrendjét, csengetési rendjét. Pedig ez a belső és külső felhasználónak is informatív értékű lehetne. A száz iskola közül mindössze nyolc kapott ebben a kategóriában pontot, az iskolák 92%-a pedig nem foglalkozott ezzel a témával.
(R) Viszont az említett nyolc iskola közül négynek a honlapján lehetőség nyílik egyénre szabott órarendet is készíteni, vagy hozzá lehet jutni az előre elkészített egyéni órarendekhez. Mivel ez csak az iskolák 4%-át érinti, ez esetben felsorolnám az érintett intézményeket is, hiszen ez a kezdeményezés nagyon praktikus és hasznos: Városmajori Gimnázium, JATE Ságvári Endre Gyakorló Gimnázium, Hell József Károly Műszaki SZKI, Medgyaszay István Szakképző Iskola és Kollégium. Mint látható, ezek az eredmények a legváltozatosabb iskolatípusokban születtek, “mindössze” a szerkesztők igényessége és némi szakértelem szükségeltetett hozzá…
(S) Viszonylag kevés iskola jutott el odáig a honlapszerkesztésben, hogy Web-en hozzáférhetővé tette volna az alapdokumentumait. Pedig az iskola pedagógiai programja, a helyi tantervek nagy érdeklődésre tarthatnak számot: ha másra nem is gondolunk, csak a beiskolázási időszakokban információt kérők özönére, már elképzelhető, hogy mennyivel tehermentesíthetné magát az intézményvezetés. Hiszen ma már nagyon sok szülő és diák keres információt az iskolaválasztás időszakában az Interneten. Ha ezen a ponton fejlődnének az iskolák a kö-zeljövőben, máris sokkal gazdagabb információtartalmú kép bontakozna ki a magyar közoktatásról. Egyelőre azonban még a vizsgált iskoláknak csak 25 % -a élt ezzel a lehetőséggel.
(T) Még kevesebb helyen – mindössze az iskolák 20%-ának a honlapján – találtam tantervi anyagokat, tantárgyi tematikákat. Pedig nagyon sok iskolában folynak komoly tantervi fejlesztések, kísérletek. Ezek a pedagógiai műhelyek az iskola honlapján nagyobb számban közölhetnék eredményeiket. A helybeli pedagógusok elektronikus publikációi nagyobb teret nyújthatnának mind a helyi, mind a térségi fejlesztéseknek, együttműködéseknek.
(U) Mindamellett vannak a fentiekre kísérletek több helyen, az iskolák 48%-ának honlapján találhatók anyagok a tanároktól illetve a diákoktól. A vizsgált iskolák 52 % -a viszont még nem jutott el odáig a honlapok szerkesztésében, hogy személyes Web-oldalakat, elektronikus publikációkat is közölne.
(V) Örvendetes, hogy ugyanilyen arányban (48%-ban) ügyelnek arra a szerkesztők, hogy kiegészítő adatokat is közöljenek (szerzőkre vonatkozó információk, időpontok, frissítés, stb.).
(W) A gyanútlan felhasználó azt hinné, hogy az iskolai honlapokon gyakori a feladatok, forrásanyagok közlése, ami megkönnyítené a diákok egyéni felkészülését, az önálló tanulást. Hiszen hol lenne ennek nagyobb valószínűséggel helye és szerepe, mint egy iskolai honlapon? Sajnos azonban ez nem így van. A vizsgált honlapok szerkesztői közül csupán 35 iskolában éltek ezzel a lehetőséggel, 65 % -a az intézményeknek ezen a területen egyáltalán nem értékelhető…
(X) A testvériskolák, rokon intézmények mindössze a honlapok 14%-án kaptak lehetőséget a bemutatkozásra, pedig több helyen történik utalás meglévő kapcsolatokra. Idővel talán a honlapoknak ez a része is kiépül majd. (86%-a az iskoláknak e téren egyáltalán nem pontozható.)
(Y) Az iskolák 21%-ában lehet a honlapon cserekapcsolatokról olvasni, külföldi utazásokról több helyen találhatók színes beszámolók, fotóanyag. 79 iskola ilyen lehetőségekről nem tesz említés
Z) Idegen nyelvű anyagok
átvételéért, illetve a honlapok több nyelvű változataiért – ezek ugyan
egyelőre többségükben még csak kísérleti stádiumban vannak – 13 iskola
volt pontozható. (Az iskolák 87 % -ának honlapján hasonló törekvés
nem tapasztalható.)
A fenti szöveges értékelés szerinti százalékos adatokat a következő oldal grafikonja teszi szemléletesebbé. Az áttekinthetőség kedvéért a tartalmi elemzés tizenhat kategóriáját négy területre csoportosítottam, s az ide sorolt kategóriák átlagát is ábrázoltam. A négy terület a következő:
Az iskolák értékelhetősége a kategóriák szerint | |
Kat. |
|
K |
75
|
L |
88
|
M |
48
|
N |
34
|
O |
64
|
P |
40
|
Q |
8
|
R |
4
|
S |
25
|
T |
20
|
U |
48
|
V |
48
|
W |
35
|
X |
14
|
Y |
21
|
Z |
13
|
Összevetve a mintavételben szereplő iskolák összesített pontszámait a tartalomra kapott pontszámokkal (A jelű táblázat, 101. sor) látható, hogy 35,3 % -a a kapott pontszámoknak tartalmi jellegű eredményeket tükröz. (A száz iskola összesen 1578,5 pontot kapott, s ebből 581,5 pontot a tartalmi szempontok alapján értek el.)
Az egyes tartalmi kategóriákban elért eredményeket a C jelzésű táblában hasonlíthatjuk össze. A 101-es oszlopban találjuk az adott kategóriákban elért összesített pontszámokat, a 103-asban pedig az elérhető maximális pontszámot láthatjuk száz iskolára számítva. A kettő aránya az adott szempontok százalékos teljesítményét mutatja. Mint a táblázat végén olvasható: a tartalmi pontozás 32%-os eredménnyel zárult. Vagyis a mintavételben szereplő iskolák a tartalmi szempontok szerint a lehetséges pontszámnak csupán a 32%-át érték el.
A nem túl fényes eredmények elgondolkodtatóak. Az iskolai honlapok fejlesztésének fontosságát sajnos nagyon sok fenntartó és iskolai vezetőség még mindig nem ismeri fel. Pedig ezáltal az érintett iskoláról, magáról az intézményről alkotott kép is szegényesebb. Emellett valószínűleg a középiskolai tanárok informatikai alulképzettsége is okozza az egyelőre nem éppen pozitív vizsgálati eredményeket.
Elemzéseink arra mutatnak, hogy az iskolák még nem élnek igazán az Interneten való jelenlét lehetőségeivel. Ennek egyik oka az, hogy a közelmúlt informatikai fejlesztései még alig egy-két éve jelentek meg, s éreztetik hatásukat. A másik ok az lehet, hogy az eszközök sok helyen már rendelkezésre állnak ugyan, de a használóik – a pedagógusok – informatikai képzése, továbbképzése még csak most van formálódóban. Márpedig a hatékony működéshez mindkettőre: eszközre és tudásra egyaránt szükség van. Várhatóan egy-két éven belül megindul a középiskolákban is a fellendülés, ekkor ismét érdemes lenne az érintett iskolák honlapjainak a megjelenítését az Interneten megvizsgálni.
Az utóbbi feltevésemet a várható fellendülésről arra alapozom, hogy az IIF első programjának lezárása (1990) után a felsőoktatási intézményekben is látványos fellendülés indult meg. Ennek eredménye az is, hogy a főiskoláink, egyetemeink többsége napjainkban rendkívül színvonalas, értékes információtartalommal rendelkező honlapokkal büszkélkedhet. (Példaként említem a Veszprémi Egyetem, a szegedi JATE, a debreceni KLTE, a BKE, a szombathelyi Berzsenyi Dániel Tanárképző Főiskola Web-oldalait – a felsorolás a teljesség igénye nélkül történt természetesen.)
A középiskolák minta értékűnek tekinthetik ezeket, és nagyon sok ötletet meríthetnek a felsőoktatás Web-lapjainak tartalmi és formai elemzéséből – természetesen ennek során figyelembe véve a középiskolai korosztály eltérő életkori sajátosságait, információs igényét és szokásait, valamint az intézménytípusok eltérő lehetőségeit. Felbecsülhetetlen értékű eszköz lehet ez az érintett intézmények menedzselésében.
Emellett az iskolák összefogásával,
hálózatba rendeződésével térségi együttműködésekre és különféle tartalomszolgáltató
tevékenységekre is lehetőség nyílik. (Szakmai kapcsolatok kiépítése,
a tanárok és a diákság személyes kapcsolattartása, szakmai együttműködések
–
mindezek csak kiragadott példák a számtalan lehetséges
együttműködési forma közül!)
A | ||||||||||||||||||||
Ssz: | Iskola neve: | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | Tart. p.: |
Összp.:
|
Arány |
1
|
Városmajori Gimnázium |
0
|
0,5
|
0
|
1
|
1
|
0
|
1
|
3
|
0
|
0
|
0
|
1
|
2
|
0
|
0
|
0
|
9,50
|
33,50
|
0,284
|
2
|
Veres Pálné Gimnázium |
0,5
|
0,5
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1,00
|
10,00
|
0,1
|
3
|
Berzsenyi Dániel Gimnázium |
0,5
|
0,5
|
1
|
1
|
1
|
1
|
0
|
0
|
2
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
14,00
|
25,00
|
0,56
|
4
|
Piarista Gimnázium |
0,5
|
0,5
|
0
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
0
|
0
|
3,00
|
19,00
|
0,158
|
5
|
Alternatív Közgazdasági Szakközépiskola és Gimnázium |
0
|
0,5
|
1
|
0
|
1
|
2
|
1
|
0
|
2
|
2
|
3
|
1
|
2
|
0
|
0
|
0
|
15,50
|
39,50
|
0,392
|
6
|
Gárdonyi Géza Ciszterci Gimnázium és Szakközépiskola |
0,5
|
0,5
|
1
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
1
|
0
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
5,00
|
12,00
|
0,417
|
7
|
Hajnóczy József Gimnázium és Humán Szakközépiskola |
0
|
0,5
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1,50
|
4,50
|
0,333
|
8
|
Hunfalvy János Fővárosi Gyakorló Kéttannyelvű Külkereskedelmi, Közgazdasági Szakközépiskola |
0,5
|
0,5
|
1
|
1
|
1
|
0
|
1
|
0
|
1
|
2
|
1
|
1
|
0
|
1
|
1
|
1
|
13,00
|
21,00
|
0,619
|
9
|
JATE Ságvári Endre Gyakorló Gimnázium |
0
|
0,5
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
3
|
0
|
2
|
2
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
14,50
|
26,50
|
0,547
|
10
|
Fazekas Mihály Gimnázium |
0,5
|
0,5
|
0
|
1
|
1
|
1
|
1
|
0
|
0
|
1
|
2
|
1
|
1
|
0
|
0
|
1
|
11,00
|
22,00
|
0,5
|
11
|
Karinthy Frigyes Gimnázium |
0,5
|
0,5
|
1
|
1
|
1
|
2
|
0
|
0
|
0
|
1
|
1
|
1
|
0
|
0
|
1
|
1
|
11,00
|
20,00
|
0,55
|
12
|
Eötvös Loránd Szakközépiskola |
0
|
0,5
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0,50
|
4,50
|
0,111
|
13
|
Fáy András Közlekedésgépészeti Műszaki Szakközépiskola |
0,5
|
0
|
1
|
0
|
1
|
2
|
0
|
0
|
0
|
0
|
2
|
1
|
1
|
2
|
1
|
0
|
11,50
|
22,50
|
0,511
|
14
|
Baross Gábor Közgazdasági Szakközépiskola |
0,5
|
0
|
1
|
1
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
0
|
4,50
|
11,50
|
0,391
|
15
|
Földes Ferenc Gimnázium |
0,5
|
0,5
|
0
|
1
|
1
|
2
|
0
|
0
|
0
|
0
|
3
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
10,00
|
20,00
|
0,5
|
16
|
Ady Endre - Bay Zoltán Gimnázium, Postaforgalmi és Informatikai Szakképző |
0
|
0,5
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
2
|
0
|
0
|
0
|
2,50
|
9,50
|
0,263
|
17
|
Berzsenyi Dániel Evangélikus Gimnázium (Líceum) |
0,5
|
0,5
|
0
|
0
|
1
|
1
|
0
|
0
|
1
|
0
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
5,00
|
18,00
|
0,278
|
18
|
Bethlen Gábor Általános Iskola és Újreál Gimnázium |
0,5
|
0
|
0
|
0
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
5,50
|
13,50
|
0,407
|
19
|
Boronkay György Műszaki Középiskola és Gimnázium |
0,5
|
0,5
|
0
|
1
|
1
|
1
|
1
|
0
|
0
|
1
|
1
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
9,00
|
22,00
|
0,409
|
20
|
Budenz József Alapítványi Gimnázium |
0,5
|
0,5
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1,00
|
5,00
|
0,2
|
21
|
Gábor Dénes Gimnázium, Műszaki Szakközépiskola és Kollégium |
0,5
|
0,5
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
1
|
0
|
0
|
1
|
5,00
|
15,00
|
0,333
|
22
|
Ady Endre Gimnázium |
0,5
|
0,5
|
1
|
1
|
0
|
1
|
0
|
0
|
2
|
0
|
1
|
1
|
2
|
0
|
1
|
0
|
11,00
|
26,00
|
0,423
|
23
|
Baár-Madas Református Gimnázium |
0,5
|
0,5
|
0
|
0
|
1
|
2
|
0
|
0
|
0
|
1
|
1
|
1
|
2
|
0
|
0
|
0
|
9,00
|
25,00
|
0,36
|
24
|
Budapesti Evangélikus Gimnázium |
0
|
0,5
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0,50
|
4,50
|
0,111
|
25
|
Deák Ferenc Gimnázium |
0,5
|
0,5
|
1
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
0
|
0
|
1
|
0
|
5,00
|
15,00
|
0,333
|
26
|
Egri Közgazdasági Szakközépiskola |
0,5
|
0,5
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
3,00
|
9,00
|
0,333
|
27
|
ELTE Trefort Ágoston Gyakorlóiskola |
0
|
0,5
|
0
|
0
|
0
|
2
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
2,50
|
20,50
|
0,122
|
28
|
Eötvös József Gimnázium |
0,5
|
0,5
|
0
|
1
|
1
|
1
|
0
|
0
|
2
|
0
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
8,00
|
16,00
|
0,5
|
29
|
I. Béla Gimnázium és Informatikai Középiskola |
0,5
|
0,5
|
1
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
1
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
1
|
0
|
6,00
|
15,00
|
0,4
|
30
|
Pollák Antal Műszaki Szakközépiskola |
0,5
|
0,5
|
1
|
0
|
1
|
1
|
0
|
0
|
1
|
2
|
1
|
1
|
2
|
0
|
0
|
0
|
11,00
|
26,00
|
0,423
|
31
|
Puskás Tivadar Távközlési Technikum |
0,5
|
0,5
|
1
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
1
|
2
|
2
|
1
|
1
|
0
|
1
|
3
|
14,00
|
34,00
|
0,412
|
32
|
Jedlik Ányos Gépipari és Informatikai Középiskola |
0,5
|
0,5
|
1
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
2
|
2
|
0
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
8,00
|
25,00
|
0,32
|
33
|
Berze Nagy János Gimnázium és Szakiskola |
0,5
|
0,5
|
0
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
2
|
0
|
3
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
13,00
|
24,00
|
0,542
|
34
|
Batthyány Lajos Gimnázium és Egészségügyi Szakközépiskola |
0,5
|
0,5
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1,00
|
5,00
|
0,2
|
35
|
Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium |
0
|
0,5
|
0
|
0
|
1
|
2
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
6,50
|
16,50
|
0,394
|
36
|
Bencés Gimnázium |
0,5
|
0
|
0
|
1
|
0
|
1
|
0
|
0
|
2
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
4,50
|
14,50
|
0,31
|
37
|
Zrínyi Ilona Gimnázium |
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
1
|
1
|
3,00
|
18,00
|
0,167
|
38
|
Esze Tamás Gimnázium és Egészségügyi Szakközépiskola |
0,5
|
0,5
|
0
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
3,00
|
5,00
|
0,6
|
39
|
Csokonai Vitéz Mihály Református Gimnázium |
0,5
|
0,5
|
0
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
2,00
|
12,00
|
0,167
|
40
|
Eötvös Loránd Műszaki Középiskola |
0,5
|
0,5
|
0
|
0
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
3,00
|
10,00
|
0,3
|
41
|
Dráva Völgye Középiskola |
0,5
|
0,5
|
0
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
2,00
|
7,00
|
0,286
|
42
|
Munkácsy Mihály Gimnázium és Szakközépiskola |
0,5
|
0,5
|
1
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
3
|
0
|
1
|
1
|
0
|
0
|
8,00
|
20,00
|
0,4
|
43
|
Budapesti Műszaki Egyetem Nemzetközi Gimnázium |
0,5
|
0,5
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
2,00
|
4,00
|
0,5
|
44
|
Péter András Gimnázium |
0,5
|
0,5
|
0
|
1
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
5,00
|
14,00
|
0,357
|
45
|
Tevan Andor Gimnázium és Nyomdaipari Szakközépiskola |
0,5
|
0,5
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1,00
|
8,00
|
0,125
|
46
|
Rózsa Ferenc Gimnázium |
0,5
|
0
|
0
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
2
|
0
|
0
|
5,50
|
20,50
|
0,268
|
47
|
Táncsics Mihály Gimnázium és Szakképző Iskola Intenzív Középiskola |
0,5
|
0,5
|
0
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
4,00
|
20,00
|
0,2
|
48
|
JPTE Babits Mihály Gyakorló Gimnázium és Postaforgalmi Szakközépiskola |
0,5
|
0,5
|
0
|
0
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
2
|
1
|
0
|
0
|
0
|
1
|
6,00
|
11,00
|
0,545
|
49
|
Magyar-Német Nyelvű Iskolaközpont |
0,5
|
0,5
|
0
|
0
|
1
|
2
|
0
|
0
|
2
|
0
|
2
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
9,00
|
13,00
|
0,692
|
50
|
Apáczai Csere János Szakközépiskola és Kollégium |
0
|
0,5
|
0
|
0
|
0
|
1
|
0
|
0
|
1
|
0
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
3,50
|
10,50
|
0,333
|
51
|
Pollack Mihály Építőipari Szakközépiskola és Szakiskola |
0
|
0,5
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1,50
|
8,50
|
0,176
|
52
|
Vetési Albert Gimnázium |
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
0
|
0
|
2
|
0
|
0
|
0
|
3,00
|
13,00
|
0,231
|
53
|
Medgyaszay István Szakképző Iskola és Kollégium |
0
|
0,5
|
0
|
0
|
1
|
0
|
1
|
3
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
5,50
|
16,50
|
0,333
|
54
|
Kereskedelmi és Vendéglátóipari, Idegenforgalmi Szakközépiskola és Szakiskola |
0,5
|
0,5
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
0
|
0
|
3,00
|
8,00
|
0,375
|
55
|
Pápai Református Kollégium Gimnáziuma |
0,5
|
0,5
|
0
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
3,00
|
16,00
|
0,188
|
56
|
Hefele Menyhért Építő- és Faipari Szakközép- és Szakmunkásképző Iskola |
0,5
|
0,5
|
0
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
0
|
1
|
1
|
0
|
5,00
|
12,00
|
0,417
|
57
|
Premontrei Rendi Szent Norbert Gimnázium |
0,5
|
0
|
0
|
1
|
0
|
2
|
0
|
0
|
1
|
0
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
5,50
|
13,50
|
0,407
|
58
|
Nagy Lajos Gimnázium |
0,5
|
0,5
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
2
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
5,00
|
16,00
|
0,313
|
59
|
Közgazdasági Szakközépiskola |
0
|
0,5
|
0
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
2,50
|
14,50
|
0,172
|
60
|
Deák Ferenc Szakközépiskola és Gimnázium |
0,5
|
0,5
|
1
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
4,00
|
13,00
|
0,308
|
61
|
Kölcsey Ferenc Gimnázium |
0,5
|
0,5
|
1
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
1
|
1
|
1
|
0
|
1
|
0
|
9,00
|
26,00
|
0,346
|
62
|
Széchenyi István Ipari Szakmunkásképző és Szakközépiskola |
0
|
0,5
|
1
|
1
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
5,50
|
20,50
|
0,268
|
63
|
Kodály Zoltán Ének - Zenei Általános Iskola, Gimnázium, Zeneiskola és Zeneművészeti Szakközépiskola |
0,5
|
0,5
|
0
|
0
|
1
|
1
|
0
|
0
|
1
|
0
|
0
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
6,00
|
14,00
|
0,429
|
64
|
Katona József Gimnázium |
0,5
|
0,5
|
0
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
2,00
|
9,00
|
0,222
|
65
|
Radnóti Miklós Gimnázium és Informatikai Szakközépiskola |
0,5
|
0,5
|
1
|
0
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
4,00
|
9,00
|
0,444
|
66
|
Bugát Pál Egészségügyi Szakközépiskola és Szakiskola |
0
|
0,5
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
2,50
|
8,50
|
0,294
|
67
|
Jáky József Műszaki Szakközépiskola |
0
|
0,5
|
1
|
0
|
1
|
2
|
0
|
0
|
0
|
1
|
2
|
1
|
2
|
0
|
0
|
0
|
10,50
|
23,50
|
0,447
|
68
|
Szent István Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Szakképző Iskola |
0
|
0,5
|
1
|
0
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
4,50
|
12,50
|
0,36
|
69
|
Teleki Blanka Gimnázium |
0,5
|
0,5
|
0
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
5,00
|
28,00
|
0,179
|
70
|
Kultsár István Ügyviteli-Gazdasági Szakközépiskola |
0
|
0
|
0
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
2,00
|
7,00
|
0,286
|
71
|
Széchenyi István Közgazdasági Szakközépiskola |
0,5
|
0,5
|
0
|
0
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
3,00
|
7,00
|
0,429
|
72
|
Szent István Gimnázium |
0,5
|
0,5
|
1
|
1
|
1
|
2
|
0
|
0
|
2
|
1
|
1
|
0
|
0
|
2
|
1
|
2
|
15,00
|
25,00
|
0,6
|
73
|
Hell József Károly Műszaki Szakközépiskola |
0
|
0,5
|
1
|
0
|
1
|
0
|
1
|
2
|
2
|
0
|
1
|
1
|
1
|
0
|
0
|
1
|
11,50
|
23,50
|
0,489
|
74
|
Móricz Zsigmond Gimnázium |
0
|
0,5
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
2
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
4,50
|
10,50
|
0,429
|
75
|
Damjanich János Gimnázium, Szakképző Iskola és Kollégium |
0,5
|
0,5
|
1
|
1
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
1
|
1
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
9,00
|
23,00
|
0,391
|
76
|
Kesjár Csaba Általános Iskola és Gimnázium |
0,5
|
0,5
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
2,00
|
12,00
|
0,167
|
77
|
Garay János Gimnázium |
0,5
|
0,5
|
1
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
1
|
0
|
0
|
1
|
0
|
7,00
|
18,00
|
0,389
|
78
|
Ady Endre Középiskola, Szakképző Iskola és Kollégium |
0,5
|
0,5
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
0
|
4,00
|
13,00
|
0,308
|
79
|
Amerikai Alapítványi Iskola, Általános iskola és Gimnázium |
0
|
0,5
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0,50
|
5,50
|
0,091
|
80
|
Móra Ferenc Gimnázium |
0
|
0,5
|
1
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
5,50
|
15,50
|
0,355
|
81
|
Herman Ottó Gimnázium |
0,5
|
0,5
|
1
|
0
|
1
|
1
|
0
|
0
|
2
|
1
|
1
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
10,00
|
22,00
|
0,455
|
82
|
Sárospataki Református Kollégium Gimnáziuma |
0,5
|
0,5
|
0
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
1
|
0
|
4,00
|
9,00
|
0,444
|
83
|
Ságvári Endre Gimnázium |
0,5
|
0,5
|
1
|
1
|
1
|
1
|
0
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
6,00
|
19,00
|
0,316
|
84
|
Remenyik Zsigmond Gimnázium, Postaforgalmi Szakközépiskola és Diákotthon |
0,5
|
0
|
0
|
0
|
1
|
1
|
0
|
0
|
1
|
0
|
2
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
6,50
|
15,50
|
0,419
|
85
|
Debreceni Református Kollégium Gimnáziuma |
0,5
|
0,5
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
2
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
4,00
|
10,00
|
0,4
|
86
|
Bocskai István Gimnázium |
0,5
|
0,5
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
2
|
0
|
1
|
0
|
0
|
1
|
0
|
0
|
5,00
|
11,00
|
0,455
|
87
|
Közgazdasági Szakközépiskola |
0,5
|
0
|
1
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
2,50
|
6,50
|
0,385
|
88
|
Bolyai János Gimnázium |
0,5
|
0,5
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
2
|
1
|
1
|
0
|
1
|
1
|
9,00
|
18,00
|
0,5
|
89
|
Stromfeld Aurél Gépipari és Építőipari Szakközépiskola |
0
|
0,5
|
1
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
2
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
4,50
|
14,50
|
0,31
|
90
|
Mikszáth Kálmán Kereskedelmi, Élelmiszeripari, Vendéglátó és Idegenforgalmi Középiskola |
0,5
|
0,5
|
1
|
0
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
3,00
|
14,00
|
0,214
|
91
|
Mikszáth Kálmán Gimnázium és Postaforgalmi Szakközépiskola |
0,5
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
1
|
0
|
0
|
1
|
0
|
4,50
|
11,50
|
0,391
|
92
|
Báthory István Gimnázium |
0,5
|
0,5
|
0
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
5,00
|
18,00
|
0,278
|
93
|
Krúdy Gyula Gimnázium |
0,5
|
0,5
|
1
|
1
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
2
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
9,00
|
26,00
|
0,346
|
94
|
Verseghy Ferenc Gimnáziun |
0,5
|
0,5
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
0
|
2
|
0
|
1
|
1
|
8,00
|
21,00
|
0,381
|
95
|
Tiszaparti Gimnázium és Humán Szakközépiskola |
0,5
|
0,5
|
1
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
3
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
8,00
|
18,00
|
0,444
|
96
|
Lehel Vezér Gimnázium |
0,5
|
0,5
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
2
|
0
|
0
|
3,00
|
11,00
|
0,273
|
97
|
Árpád Fejedelem Gimnázium, Postaforgalmi Szakközépiskola és Kollégium |
0,5
|
0,5
|
0
|
0
|
1
|
2
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
5,00
|
13,00
|
0,385
|
98
|
Mechwart András Gépipari Műszaki Középiskola |
0,5
|
0,5
|
1
|
1
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
1
|
0
|
7,00
|
15,00
|
0,467
|
99
|
Ferenczi Sándor Egészségügyi SZKI és Szakiskola |
0,5
|
0,5
|
1
|
0
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
4,00
|
19,00
|
0,211
|
100
|
Janus Pannonius Gimnázium és Szakközépiskola |
0,5
|
0,5
|
1
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
1
|
0
|
2
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
9,00
|
21,00
|
0,429
|
101
|
Az iskolák által elért pontszámok adott kategóriákban |
38
|
44
|
48
|
34
|
64
|
52
|
8
|
11
|
37
|
28
|
71
|
48
|
44
|
18
|
21
|
16
|
581,50
|
1578,5
|
0,353
|
102
|
Adott kategóriára adható pontérték |
0,5
|
0,5
|
1
|
1
|
1
|
2
|
2
|
3
|
2
|
2
|
3
|
1
|
2
|
2
|
1
|
3
|
|||
103
|
A kategória lehetséges maximális pontszáma (pontérték*100) |
50
|
50
|
100
|
100
|
100
|
200
|
200
|
300
|
200
|
200
|
300
|
100
|
200
|
200
|
100
|
300
|
A kategóriák feloldása: | Pont | B |
101
|
103
|
Arány: | C | ||||||||||||
K | Az iskola története |
0,5
|
38
|
50
|
0,76
|
|||||||||||||
L | Kapcsolati adatok |
0,5
|
44
|
50
|
0,88
|
|||||||||||||
M | Kiemelt szakok, tantárgyak |
1
|
48
|
100
|
0,48
|
|||||||||||||
N | Eredmények |
1
|
34
|
100
|
0,34
|
|||||||||||||
O | Az oktatók adatai (telefon, e-mail, szakok) |
1
|
64
|
100
|
0,64
|
|||||||||||||
P | A tanulók adatai (telefon, e-mail, osztály) |
2
|
52
|
200
|
0,26
|
|||||||||||||
Q | Órarend elérhetősége |
1
|
8
|
200
|
0,04
|
|||||||||||||
R | Lehetőség egyéni órarend elkészítésére |
3
|
11
|
300
|
0,04
|
|||||||||||||
S | A helyi tanterv vagy pedagógiai program elérhetősége |
2
|
37
|
200
|
0,19
|
|||||||||||||
T | Tantervi anyagok, tantárgyi tematikák |
2
|
28
|
200
|
0,14
|
|||||||||||||
U | Tanárok vagy diákok anyagainak elérhetősége az oldalakon |
3
|
71
|
300
|
0,24
|
|||||||||||||
V | Kiegészítő anyagok adatainak elérhetősége (szerző, időpont, stb.) |
1
|
48
|
100
|
0,48
|
|||||||||||||
W | Feladatok, forrásanyagok diákok számára (pl. egyéni tanuláshoz) |
2
|
44
|
200
|
0,22
|
|||||||||||||
X | A testvériskolák bemutatkozása |
2
|
18
|
200
|
0,09
|
|||||||||||||
Y | Csereprogramok lehetősége, nyelvtanulás |
1
|
21
|
100
|
0,21
|
|||||||||||||
Z | Idegen nyelvű anyagok átvétele |
3
|
16
|
300
|
0,05
|
|||||||||||||
26
|
Átl.: |
0,32
|
||||||||||||||||
101
|
Iskolák elért pontszámai az adott kategóriában | D | ||||||||||||||||
103
|
Elérhető maximális pontszám | |||||||||||||||||
Arány: | Százalékos teljesítmény (101/103) |
E
AZ ISKOLÁK SORRENDJE A TARTALOM PONTOZÁSA ALAPJÁN: | ||||||||||
Ssz: | Iskola neve: | Tart. p.: |
Összp.:
|
|||||||
1. |
5
|
Alternatív Közgazdasági Szakközépiskola és Gimnázium |
15,50
|
39,50
|
||||||
2. |
72
|
Szent István Gimnázium |
15,00
|
25,00
|
||||||
3. |
9
|
JATE Ságvári Endre Gyakorló Gimnázium |
14,50
|
26,50
|
||||||
4. |
3
|
Berzsenyi Dániel Gimnázium |
14,00
|
25,00
|
||||||
5. |
31
|
Puskás Tivadar Távközlési Technikum |
14,00
|
34,00
|
||||||
6. |
33
|
Berze Nagy János Gimnázium és Szakiskola |
13,00
|
24,00
|
||||||
7. |
8
|
Hunfalvy János Fővárosi Gyakorló Kéttannyelvű Külkereskedelmi, Közgazdasági Szakközépiskola |
13,00
|
21,00
|
||||||
8. |
13
|
Fáy András Közlekedésgépészeti Műszaki Szakközépiskola |
11,50
|
22,50
|
||||||
9. |
73
|
Hell József Károly Műszaki Szakközépiskola |
11,50
|
23,50
|
||||||
10. |
22
|
Ady Endre Gimnázium |
11,00
|
26,00
|
||||||
11. |
10
|
Fazekas Mihály Gimnázium |
11,00
|
22,00
|
||||||
12. |
11
|
Karinthy Frigyes Gimnázium |
11,00
|
20,00
|
||||||
13. |
30
|
Pollák Antal Műszaki Szakközépiskola |
11,00
|
26,00
|
||||||
14. |
67
|
Jáky József Műszaki Szakközépiskola |
10,50
|
23,50
|
||||||
15. |
15
|
Földes Ferenc Gimnázium |
10,00
|
20,00
|
||||||
16. |
81
|
Herman Ottó Gimnázium |
10,00
|
22,00
|
||||||
17. |
1
|
Városmajori Gimnázium |
9,50
|
33,50
|
||||||
18. |
23
|
Baár-Madas Református Gimnázium |
9,00
|
25,00
|
||||||
19. |
88
|
Bolyai János Gimnázium |
9,00
|
18,00
|
||||||
20. |
19
|
Boronkay György Műszaki Középiskola és Gimnázium |
9,00
|
22,00
|
||||||
21. |
75
|
Damjanich János Gimnázium, Szakképző Iskola és Kollégium |
9,00
|
23,00
|
||||||
22. |
100
|
Janus Pannonius Gimnázium és Szakközépiskola |
9,00
|
21,00
|
||||||
23. |
61
|
Kölcsey Ferenc Gimnázium |
9,00
|
26,00
|
||||||
24. |
93
|
Krúdy Gyula Gimnázium |
9,00
|
26,00
|
||||||
25. |
49
|
Magyar-Német Nyelvű Iskolaközpont |
9,00
|
13,00
|
||||||
26. |
28
|
Eötvös József Gimnázium |
8,00
|
16,00
|
||||||
27. |
32
|
Jedlik Ányos Gépipari és Informatikai Középiskola |
8,00
|
25,00
|
||||||
28. |
42
|
Munkácsy Mihály Gimnázium és Szakközépiskola |
8,00
|
20,00
|
||||||
29. |
95
|
Tiszaparti Gimnázium és Humán Szakközépiskola |
8,00
|
18,00
|
||||||
30. |
94
|
Verseghy Ferenc Gimnáziun |
8,00
|
21,00
|
||||||
31. |
77
|
Garay János Gimnázium |
7,00
|
18,00
|
||||||
32. |
98
|
Mechwart András Gépipari Műszaki Középiskola |
7,00
|
15,00
|
||||||
33. |
35
|
Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium |
6,50
|
16,50
|
||||||
34. |
84
|
Remenyik Zsigmond Gimnázium, Postaforgalmi Szakközépiskola és Diákotthon |
6,50
|
15,50
|
||||||
35. |
29
|
I. Béla Gimnázium és Informatikai Középiskola |
6,00
|
15,00
|
||||||
36. |
48
|
JPTE Babits Mihály Gyakorló Gimnázium és Postaforgalmi Szakközépiskola |
6,00
|
11,00
|
||||||
37. |
63
|
Kodály Zoltán Ének - Zenei Általános Iskola, Gimnázium, Zeneiskola és Zeneművészeti Szakközépiskola |
6,00
|
14,00
|
||||||
38. |
83
|
Ságvári Endre Gimnázium |
6,00
|
19,00
|
||||||
39. |
18
|
Bethlen Gábor Általános Iskola és Újreál Gimnázium |
5,50
|
13,50
|
||||||
40. |
53
|
Medgyaszay István Szakképző Iskola és Kollégium |
5,50
|
16,50
|
||||||
41. |
80
|
Móra Ferenc Gimnázium |
5,50
|
15,50
|
||||||
42. |
57
|
Premontrei Rendi Szent Norbert Gimnázium |
5,50
|
13,50
|
||||||
43. |
46
|
Rózsa Ferenc Gimnázium |
5,50
|
20,50
|
||||||
44. |
62
|
Széchenyi István Ipari Szakmunkásképző és Szakközépiskola |
5,50
|
20,50
|
||||||
45. |
97
|
Árpád Fejedelem Gimnázium, Postaforgalmi Szakközépiskola és Kollégium |
5,00
|
13,00
|
||||||
46. |
92
|
Báthory István Gimnázium |
5,00
|
18,00
|
||||||
47. |
17
|
Berzsenyi Dániel Evangélikus Gimnázium (Líceum) |
5,00
|
18,00
|
||||||
48. |
86
|
Bocskai István Gimnázium |
5,00
|
11,00
|
||||||
49. |
25
|
Deák Ferenc Gimnázium |
5,00
|
15,00
|
||||||
50. |
21
|
Gábor Dénes Gimnázium, Műszaki Szakközépiskola és Kollégium |
5,00
|
15,00
|
||||||
51. |
6
|
Gárdonyi Géza Ciszterci Gimnázium és Szakközépiskola |
5,00
|
12,00
|
||||||
52. |
56
|
Hefele Menyhért Építő- és Faipari Szakközép- és Szakmunkásképző Iskola |
5,00
|
12,00
|
||||||
53. |
58
|
Nagy Lajos Gimnázium |
5,00
|
16,00
|
||||||
54. |
44
|
Péter András Gimnázium |
5,00
|
14,00
|
||||||
55. |
69
|
Teleki Blanka Gimnázium |
5,00
|
28,00
|
||||||
56. |
14
|
Baross Gábor Közgazdasági Szakközépiskola |
4,50
|
11,50
|
||||||
57. |
36
|
Bencés Gimnázium |
4,50
|
14,50
|
||||||
58. |
91
|
Mikszáth Kálmán Gimnázium és Postaforgalmi Szakközépiskola |
4,50
|
11,50
|
||||||
59. |
74
|
Móricz Zsigmond Gimnázium |
4,50
|
10,50
|
||||||
60. |
89
|
Stromfeld Aurél Gépipari és Építőipari Szakközépiskola |
4,50
|
14,50
|
||||||
61. |
68
|
Szent István Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Szakképző Iskola |
4,50
|
12,50
|
||||||
62. |
78
|
Ady Endre Középiskola, Szakképző Iskola és Kollégium |
4,00
|
13,00
|
||||||
63. |
60
|
Deák Ferenc Szakközépiskola és Gimnázium |
4,00
|
13,00
|
||||||
64. |
85
|
Debreceni Református Kollégium Gimnáziuma |
4,00
|
10,00
|
||||||
65. |
99
|
Ferenczi Sándor Egészségügyi SZKI és Szakiskola |
4,00
|
19,00
|
||||||
66. |
65
|
Radnóti Miklós Gimnázium és Informatikai Szakközépiskola |
4,00
|
9,00
|
||||||
67. |
82
|
Sárospataki Református Kollégium Gimnáziuma |
4,00
|
9,00
|
||||||
68. |
47
|
Táncsics Mihály Gimnázium és Szakképző Iskola Intenzív Középiskola |
4,00
|
20,00
|
||||||
69. |
50
|
Apáczai Csere János Szakközépiskola és Kollégium |
3,50
|
10,50
|
||||||
70. |
26
|
Egri Közgazdasági Szakközépiskola |
3,00
|
9,00
|
||||||
71. |
40
|
Eötvös Loránd Műszaki Középiskola |
3,00
|
10,00
|
||||||
72. |
38
|
Esze Tamás Gimnázium és Egészségügyi Szakközépiskola |
3,00
|
5,00
|
||||||
73. |
54
|
Kereskedelmi és Vendéglátóipari, Idegenforgalmi Szakközépiskola és Szakiskola |
3,00
|
8,00
|
||||||
74. |
96
|
Lehel Vezér Gimnázium |
3,00
|
11,00
|
||||||
75. |
90
|
Mikszáth Kálmán Kereskedelmi, Élelmiszeripari, Vendéglátó és Idegenforgalmi Középiskola |
3,00
|
14,00
|
||||||
76. |
55
|
Pápai Református Kollégium Gimnáziuma |
3,00
|
16,00
|
||||||
77. |
4
|
Piarista Gimnázium |
3,00
|
19,00
|
||||||
78. |
71
|
Széchenyi István Közgazdasági Szakközépiskola |
3,00
|
7,00
|
||||||
79. |
52
|
Vetési Albert Gimnázium |
3,00
|
13,00
|
||||||
80. |
37
|
Zrínyi Ilona Gimnázium |
3,00
|
18,00
|
||||||
81. |
16
|
Ady Endre - Bay Zoltán Gimnázium, Postaforgalmi és Informatikai Szakképző |
2,50
|
9,50
|
||||||
82. |
66
|
Bugát Pál Egészségügyi Szakközépiskola és Szakiskola |
2,50
|
8,50
|
||||||
83. |
27
|
ELTE Trefort Ágoston Gyakorlóiskola |
2,50
|
20,50
|
||||||
84. |
59
|
Közgazdasági Szakközépiskola |
2,50
|
14,50
|
||||||
85. |
87
|
Közgazdasági Szakközépiskola |
2,50
|
6,50
|
||||||
86. |
43
|
Budapesti Műszaki Egyetem Nemzetközi Gimnázium |
2,00
|
4,00
|
||||||
87. |
39
|
Csokonai Vitéz Mihály Református Gimnázium |
2,00
|
12,00
|
||||||
88. |
41
|
Dráva Völgye Középiskola |
2,00
|
7,00
|
||||||
89. |
64
|
Katona József Gimnázium |
2,00
|
9,00
|
||||||
90. |
76
|
Kesjár Csaba Általános Iskola és Gimnázium |
2,00
|
12,00
|
||||||
91. |
70
|
Kultsár István Ügyviteli-Gazdasági Szakközépiskola |
2,00
|
7,00
|
||||||
92. |
7
|
Hajnóczy József Gimnázium és Humán Szakközépiskola |
1,50
|
4,50
|
||||||
93. |
51
|
Pollack Mihály Építőipari Szakközépiskola és Szakiskola |
1,50
|
8,50
|
||||||
94. |
34
|
Batthyány Lajos Gimnázium és Egészségügyi Szakközépiskola |
1,00
|
5,00
|
||||||
95. |
20
|
Budenz József Alapítványi Gimnázium |
1,00
|
5,00
|
||||||
96. |
45
|
Tevan Andor Gimnázium és Nyomdaipari Szakközépiskola |
1,00
|
8,00
|
||||||
97. |
2
|
Veres Pálné Gimnázium |
1,00
|
10,00
|
||||||
98. |
79
|
Amerikai Alapítványi Iskola, Általános iskola és Gimnázium |
0,50
|
5,50
|
||||||
99. |
24
|
Budapesti Evangélikus Gimnázium |
0,50
|
4,50
|
||||||
100. |
12
|
Eötvös Loránd Szakközépiskola |
0,50
|
4,50
|
||||||
IV. Biztonsági és technikai megoldások
Biztonsági megoldások
Az Internettel kapcsolatban sok esetben jogosan merül fel az a kifogás/kritika(??), hogy nem biztonságos. Az Internet alapját képező technológia valóban nem felel meg a mai biztonsági elvárásoknak, azonban éppen ezért léteznek olyan eljárások, amelyek ezeket a hiányosságokat küszöbölik ki, és a Hálózaton folyó kommunikáció biztonságát szolgálják. Érdemes tehát megvizsgálni, hogy az iskolai honlapok alkalmazzák-e ezen eljárások valamelyikét.
A biztonság kapcsán külön kell választanunk a szolgáltató
gép biztonságát a szolgáltatott honlapon található
űrlapok segítségével megvalósított adatcsere/kommunikáció biztonságától.
Bár mint látni fogjuk, a két dolog bizonyos szempontból összefügg, a vizsgálat
csak az utóbbi elemzésére szorítkozik.
Felhasználás típusa | Vendégkönyv | Levelező oldalak | Nincsenek űrlapok |
Használók száma | 11 | 4 | 85 |
Milyen esetben alkalmaznak űrlapokat
Amint látható, a honlapok
legtöbbjéről nemcsak a biztonsági megoldások hiányoznak, hanem azok az
adatküldést célzó űrlapok is, amiket ezek a megoldások védenének. Ahol
vannak ilyen űrlapok, ott többnyire vendégkönyvekről van szó, az ide kerülő
adatok fontossága azonban nem indokol túlzott védelmet. Néhány esetben
a honlapokon keresztül postafiókok felé nyílik átjárás. Sajnos a védelem
ezeknél is elég hiányos, ez pedig súlyos hiba, mert a felhasználói
nevek és jelszavak fokozott védelmet érdemelnek. Pedig viszonylag egyszerűen,
akár ingyenes eszközökkel (Open SSL) is megvalósítható lenne megfelelő
mértékű titkosítás, ennek ellenére csak két helyen alkalmazzák ezeket
a módszereket. Tehát a négy levelező oldallal
rendelkező iskola közül kettőnél a felhasználói nevek/jelszavak
kódolatlanul mennek át az Interneten. Ezeket elfogva,
akár az adott gép megtámadására is fel lehet használni.
Módszer | SSL | kétkulcsos titkosítás |
Használók száma | 1 | 1 |
Adatküldéshez használt titkosító eljárások
Néhány űrlapot tartalmazó
honlap esetében találhatunk olyan megoldásokat, amelyek hozzájárulhatnak
a feldolgozás biztonságához az űrlap tartalmának ellenőrzésével, a nem
kívánatos adatok kiszűrésével. Ezekben az esetekben a kommunikáció nem
lesz titkos, bár JavaScripttel meg lehet valósítani bizonyos alapvető kódolást.
Ellenőrző eljárás | JavaScript | CGI |
Használók száma | 1 | 2 |
Űrlapok ellenőrzése
Technikai megoldások
1. Leírónyelv
Honlapok készítése a html
nyelv segítségével lehetséges, tehát alapvetőnek tekinthető a leírónyelv
valamely szabványának alkalmazása. Erre világít rá a vizsgálat eredménye
is, hiszen a ma már alapvetőnek számító 3.2-es szabvány elemeit valamennyi
vizsgált honlapon felfedezhetjük. Ennek
oka részben az, hogy a használt szerkesztőprogramok legalább ennek a szabványnak
megfelelő kódot generálnak, részben pedig, hogy az ebben a szabványban
bevezetett elemek (pl. táblázatok) ma már általánosnak tekinthetők.
Leírónyelv | HTML 3.2 | HTML 4.0 | XML 1.0 |
Használók száma | 100 | 46 | 0 |
A leírónyelv különböző szabványai a honlapokon
Ennél újabb szabványnak megfelelő
oldalt az esetek mintegy felében találhatunk. Ez is a html szerkesztőprogramoknak
köszönhető és csak az oldalak töredékében lehet felfedezni a 4.0-ás szabvány
elemeinek (pl. layer-ek) a tudatos, a tartalmat kiemelő, a honlapot jobban
használhatóvá tevő alkalmazását. A
html ennél újabb szabványát, az XML-t a vizsgált honlapokon sehol nem alkalmazták.
2. Változások előállítása az oldalakon
Érdekes megvizsgálni azt
is, hogy a honlapok előre elkészített, állandó tartalmú oldalakból, vagy
pedig a beállításoktól, a látogató választásától függően változó, generált
oldalakból épül-nek-e fel. A vizsgálat eredményének jobb megértéséhez,
illetve az elemzés átláthatóbbá tételéhez
célszerű ez utóbbiakat, a változó tartalmú oldalakat is két csoportra bontani,
attól függően, hogy a változások előállítása a felhasználó oldalán, vagy
a szerver oldalon történik. Az első esetben olyan eljárásokról van szó,
amelyek segítségével az előre elkészített oldalakba dinamikus elemeket
ágyaznak be, a második eseten azokat a módszereket értjük, amikor valamilyen
program, script segítségével esetleg egy adatbázisra alapozva állítják
elő a html kódot és nincsenek előre
elkészített oldalak. Természetesen a két módszer összekapcsolása is lehetséges:
A szerver oldalon elhelyezett programok generálhatnak olyan oldalakat,
amelyek a felhasználói oldalon további változásokat előidéző dinamikus
elemeket tartalmaznak, azonban a vizsgálatban ezt a két csoportot
külön kezeltük.
2.1 Dinamikus elemek
Az előre elkészített oldalakba
ágyazott dinamikus elemeket viszonylag sok helyen alkalmazzák.
Különösen igaz ez a JavaScriptre, ami az oldalak felén kapott helyet. Köszönhető
ez
annak, hogy segítségével viszonylag egyszerűen
látványos eredményeket lehet elérni. Jóval kevesebb
oldalon találkozhatunk Java alkalmazásokkal, ezekben az esetekben is általában
előre elkészített, de a helyi viszonyokhoz illesztett "programkákról" van
szó. DHTML elemek mindössze hét honlapon
találhatunk, de ezek közül is csak néhány esetben beszélhetünk jó, a honlap
színvonalát emelő felhasználásról.
|
|
|
|
|
|
|
|
Dinamikus elemek a honlapokon
2.2 Változó tartalmú, generált oldalak
Olyan oldalakat, ahol a tartalom
nem előre elkészített, hanem valamilyen módon generálva áll elő, összesen
13 iskola honlapján találhatunk (volt, ahol több módszert is alkalmaztak).
Ebből a szempontból elég elszomorító képet kapunk, még az előkelőbb helyeken
végzett iskolák sem alkalmazzák ezeket a lehetőségeket. Az első három helyezett
közül csupán kettő alkalmazza ezen módszerek valamelyikét.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Generált, változó tartalmú oldalak
V. Összegzés
Értékelés: | Honlapok: |
Kiváló | 0 |
Jó | 3 |
Közepes | 24 |
Alacsony színvonalú | 24 |
Értékelhetetlen | 49 |
Hol tartanak az iskolák a honlapkészítésben?
Igazából nem alakult ki jó összkép sem az eredeti – elsősorban technikai szempontokat hangsúlyozó pontrendszer, de az általunk reálisabbnak tartott pontozás alapján sem. Több iskola rendelkezik tetszetős honlappal, néhány iskola tartalmilag is kiváló információs anyagot nyújt, de a kettővel együtt csak elvétve lehet találkozni.
Ugyanakkor örvendetes, hogy
ez a fiatal műfaj (amely mindössze 1-4 éves múltra tekinthet vissza
az iskolák esetében, szemben pl. az iskolaújságokkal) a honlapok többségén
már most is sok szempontból szép és szellemes megoldásokat tartalmaz.
Mit hiányoltunk konkrétan?
I. A Word Wide Web nyújtotta alaplehetőségek kellő kihasználását
II. Átgondolt, rendszeres szerkesztői munka csak kevés helyen folyik (Az első 5 helyezettből pl. csak 3-ban!)
- kik vagyunk?
- milyen hagyományaink és eredményeink vannak?
- mit tudunk nyújtani?
- kit várunk?
kérdésekre.
A honlapszerkesztői munkának csak egyik eszköze a HTML oldal szerkesztési ismerete. A megfelelő tartalom megfelelő megjelenítéséhez ugyanolyan mértékben szükségesek az a szerkesztői tudás, amely a jó iskolaújság vagy évkönyv létrehozásához kell.
A Weben való jelenlét fontosságának felismerése inkább
a negatív példákon látszik: több honlap kimerül a felvételi tájékoztatási
és beiratkozási információk közlésében.
A legszebb technikai megoldásokat felvonultató honlapokat:
- csúcsidőben nem lehet megnyitni
- jó részük megmaradt üres, tartalommal feltöltetlen keretnek
- többhöz (az első 5-ből kettőhöz!) a létrehozás óta alig nyúltak.
Ami a pontszámokból nem mutatható ki, az az, hogy észrevehető
a színvonalas megjelenésre való törekvés az iskolák részéről. Ami kimutatható:
az iskoláknak további – nem feltétlenül csak anyagi jellegű – támogatásra
van szükségük a továbblépéshez. Gondolunk itt a szakmai segítségre,
az informatikai továbbképzések lehetőségére.
Budapest, 2000. október 15.
|