A BERZSENYI DÁNIEL GIMNÁZIUM KÖNYVTÁRÁNAK
HELYZETE ÉS TERVEI 1998

További szakirodalom




1.   A KÖNYVTÁR TERÜLETI ADOTTSÁGAI ÉS HELYE AZ ISKOLA KIÉPÜLŐBEN
      LÉVŐ HELYI SZÁMÍTÓGÉPES HÁLÓZATÁBAN
 

      1.1 A könyvtár alaprajza, elhelyezkedése
 

A BDG könyvtára - mivel egy tízéves épületben található - viszonylag modern, világos, napos. Ideális helyszíne a diákok tanulásának és a délutáni szabadidejük eltöltésének egyaránt.

A könyvtár területe az iskola nagyságához és a tanulók számához mérten megfelelőnek mondható. A 196 m2-es teremben 40 ülőhely áll az olvasók rendelkezésére.

A könyvtárterem az épület földszintjén helyezkedik el, az iskola forgalmas központjának közvetlen szomszédságában, így jól megközelíthető - szinte el sem kerülhető.

A modern épületnek azonban hátrányai is vannak. Több tényezőre is gondolok, például a panelépületek száraz levegőjére, amely csak megfelelő légnedvesítéssel lenne ellensúlyozható.
Sajnos ez egyelőre nincs megoldva, s ennek kárát látják a könyveink is - főként a régi könyvek gyűjteménye károsodik megengedhetetlenül.

A tervezés hiányosságai megmutatkoznak az alaprajzi elrendezésben is. A viszonylag nagy terület ellenére is nehézséget okoz egyszerre és egy helyre leültetni egy nagyobb csoportot - nem beszélve egy egész osztálynyi tanulóról...

A könyvtári órák ritkaságát ez okozta eddig. Az előző tanév végén azonban a terem átrendezésével megpróbáltunk kialakítani egy tágabb teret erre a célra, ügyelve arra is, hogy emellett megmaradjanak a közkedvelt egyéni “kutatóhelyek” és a kisebb csoportos munkaasztalok is.

A bútorzat átrendezése sem pótolja azonban azt a tervezési hibát, hogy a 20-25 ezer kötetes könyvtár számára nem készült egy ekkora épületben sem raktárhelyiség. Az állomány növekedésével egyre nagyobb hiányát érezzük.

A könyvtárosok feldolgozói és egyéb háttérmunkáinak elvégzésére sincsen a nyugodt munkavégzést lehetővé tévő külön helyiség. Mivel a könyvtár egylégterű, és a kölcsönzés egész nap folyamatos, a feltáró munka hatékonyságát ez károsan érinti.

Az említett hiányosságok ellenére elmondható, hogy a tíz év alatt a könyvtártermet “belaktuk”, és a látogatottság is jelzi, hogy a tanulók otthonosan érzik itt magukat.

Az átgondolatlan tervezésből adódó hibákat találékonysággal igyekeztünk eddig is korrigálni, hogy legalább átmenetileg megoldjuk a problémáinkat.

A jövőt illetően viszont már most el kell gondolkodnunk az esetleg véglegesen megnyugtató megoldásokon. ( Pl. raktárhelyiség kialakítása.)
 

1.2 A BDG helyi számítógépes rendszere és a könyvtár

Az utóbbi idők  nem - vagy csak titkon - remélt gyors fejlesztéseket hoztak az iskola számítógépesítése, hálózatának kiépítése terén (Soros Alapítvány könyvtár-gépesítési pályázata, minisztériumi és kerületi támogatások a hálózat kiépítésére és az Internethez történő csatlakozásra ). Így az elképzelések nagy része immár a gyakorlatban is megvalósulhat.

A könyvtár szerepe és kihasználtsága nőni fog azzal, hogy a helyi hálózatról is elérhetők lesznek az adatbázisai. (Lásd: melléklet)
A térbeli szűkösség is kevésbé lesz zavaró, hiszen sok munkafolyamat a könyvtárteremben való fizikai jelenlétet nem kívánja meg feltétlenül, ha az számítógépen is elvégezhető a különféle terminálokról. (Pl. témakeresés, témafigyelés, bibliográfiák készítése a Szirén adatbázisból és a könyvtár helyi adatbázisából. )

Ugyanakkor a helyi hálózat közvetítésével valószínűleg a könyvtár is hatékonyabb Internet-szolgáltatást nyújthat, mint eddig - más on-line kapcsolatokról nem is beszélve...
 
 

2.     A “SZIRÉN” INTEGRÁLT KÖNYVTÁRI SZÁMÍTÓGÉPES RENDSZER BEVEZETÉSE ÉS
        HATÁSAI
  2.1 A kezdetek

1994 őszén jutott a könyvtár - egy környékbeli cég támogatásával - az első számítógéphez, egy 486-os DX típusú géphez, az iskola támogatásával pedig egy mátrixnyomtatót is vásároltunk. Ekkor már ideje volt körülnéznünk a könyvtári szoftverek piacán.

Könyvtárunk nagyságához és profiljához megfelelőnek találtuk a Szirén könyvtári integrált számítógépes rendszert (városi közművelődési könyvtárak is működnek vele), s azóta sem csalatkoztunk benne.

Választásunkat az is befolyásolta, hogy több fővárosi középiskola dolgozott már ezzel a rendszerrel, és a kollégák jó tapasztalatokról számoltak be. A jövőre gondolva pedig ésszerűnek tűnt, hogy olyan rendszert válasszunk, amely egy esetleges összekapcsolódás esetén illeszthető a már meglévőkhöz.
 

2.2 Könyvtári munkafolyamatok a számítógépen - az átállás tapasztalatai és nehézségei

Ha egy könyvtár a számítógépesítés mellett dönt, és nem a nulláról kezdi a munkát, rögtön három kérdéssel találja szembe magát: A/ a már meglévő állományát feldolgozza-e újra számítógépen? ; B/ a visszamenőleges gépi adatrögzítés mellett elkezdje-e rögtön számítógéppel végezni a hagyományos módszerek helyett az egyéb munkafolyamatokat is (pl. a kölcsönzést)? ; C/ tovább építse-e a hagyományos katalógusait?

Minden könyvtárnak alaposan végig kell gondolnia ezeket a problémákat a helyi adottságok figyelembevételével - hiszen mindenhol mások a körülmények. Fontos, hogy az elején jól döntsünk, hiszen esetleg a könyvtár egész jövőbeni fejlődését, annak irányát határozzuk meg ezzel.

A mi válaszaink erre a feltett kérdések sorrendjében: igen, igen, részben.

A/ Vagyis a napi könyvtári munkák (kölcsönzés, újonnan vásárolt könyvek feldolgozása, stb.) mellett megkíséreljük rögzíteni visszamenőleg a régebben vásárolt állomány adatait is.

Döntésünket az indokolta, hogy ezzel - legalábbis a nem túl távoli jövőben - egységessé tehetjük a visszakeresést, és a számítógépes adatkezelés előnyeiről nem kell lemondanunk a régebbi állomány esetében sem. (Természetesen a nagyobb állománnyal rendelkező könyvtárak dönthetnek - és döntenek is - ettől eltérően.)

Sziszifuszi munka ez, még akkor is, ha lehetőségünk van felhasználni hozzá a Szirén program teljes adatbázisát, de ez nem minden könyvtárban folyamatos - nálunk sem...

Vannak könyvtárak, ahol csak az adatrögzítéssel foglalkozó kollégát alkalmaznak - legalábbis félállásban, máshol a kölcsönzés idejét rövidítik meg, elősegítve ezzel a az adatrögzítő munka felgyorsulását.

A mi könyvtárunknak erre nincsen lehetősége, a folyamatos kölcsönzés mellett pedig viszonylag lassabban haladhatunk. (A megnövekedett feladatokat sem tükrözi a fizetésünk, általánosságban elmondható, hogy egy könyvtáros akár vállalja a számítógépesítéssel járó plusz terheket, akár nem - ugyanannyit keres. Ezt legfeljebb lelkesedésből vállaljuk, vagy nem - és akkor lemondunk a magunk szakmai és a könyvtár technikai fejlesztéséről.)

B/ A második kérdésre a rendszer készítőjének ösztönzésére adtuk az igen választ, vagyis rögtön elkezdtük a kölcsönzést (de például a leltárkönyv készítését is) a gépen, annak ellenére, hogy nem épült még ki könyvtárunk helyi adatbázisa, számítógépes katalógusa.

Az első év nagyon nehéz volt, hiszen mindenegyes kölcsönzött könyv rövidített adatait be kellett gépelnünk az első kölcsönzés alkalmával. Ez bizony fárasztó a “könyvtári
csúcsforgalmak” idején, kis leleménnyel azonban megoldható. A második kölcsönzéstől kezdve viszont már a gép önműködően dolgozik a leltári szám alapján! Az adott könyv teljes bibliográfiai rögzítése után a program felülírja a korábbi kölcsönzés során rövidítve bevitt adatokat - s ettől kezdve a kölcsönzési rendszer teljes értékűen működik.

Egyik legjobb döntésünknek tartom, hogy elkezdtük az azonnali gépi kölcsönzést, s minden hozzám forduló kollégának is ezt ajánlottam - bár a legtöbben, mint az elején én is, ódzkodnak ettől.

Minden könyvünk hollétét bármikor megtudhatom, elveszített és a könyvtárban leadott könyvek kölcsönzési adatait módosíthatom, előjegyzést végezhetek, kisebb gond a könyvek év végi begyűjtése a könyvtárba - a nyilvántartásaink sokkal pontosabbak, használhatóbbak, és remek statisztikák készíthetők. (A programnak ezt a részét is folyamatosan fejlesztik tovább a rendszer készítői.) Kár volna minderről lemondani a kezdeti nehézségek miatt.

Nem hallgathatom el azonban azt sem, hogy csak megfelelő fejlettségű könyvtári környezet esetében vezetném be a gépi kölcsönzést a retrospektív adatrögzítés mellett...

Olyan könyvtárakban, ahol nincsenek katalógusok, nem naprakész a hagyományos feldolgozói munka sem, nincsenek hagyományos nyilvántartások, leltárkönyvek, ráadásul csak egy könyvtárostanárt alkalmaztak, természetesen ezek elkészítése az első feladat - ekkor viszont rögtön a program segítségével, számítógépen!

Számukra vigaszt jelenthet, hogy katalógusaik rögtön egységesek lesznek, mivel nincs régi, azt nem kell befagyasztani...
Ilyen helyzetekben azonban még egy probléma felvetődhet: hagyományos katalógusok hiányában milyen eszköz segítségével oktatják majd ezekben a könyvtárakban a katalógusokban való keresést? Hiszen a NAT követelményeinek ez is éppúgy részét képezi, mint a számítógépes adatbázisokban történő keresés, a mai magyar könyvtárak fejlettségéből adódó gyakorlati helyzetről nem is beszélve...

Előrelátóan ezt úgy oldanám meg, hogy pl. egy évig folyamatosan katalóguscédulát is nyomtatnék a feldolgozott könyvekről, vagy mintavételszerűen nyomtatnék különféle művek bibliográfiai leírásairól cédulákat. Így folyamatosan építgetve létrejönne egy kis “tankatalógus”, amelynek nem a mérete - mennyisége, hanem a sokoldalúsága lenne a döntő. (Vagyis minél több katalógustípus használatával megismerkedhessenek a segítségével a tanulók!)

C/ A harmadik kérdés - vagyis tovább építsük-e katalógusainkat - vág talán leginkább a könyvtáros kollégák lelkébe... Hiszen könyvtár katalógus nélkül? Elképzelhetetlen.

(Mohai Lajos, a Szirén egyik szülőatyja szokott előszeretettel élcelődni az egyszeri könyvtáros kollégán, aki inkább minden munkafolyamatot kétszer is elvégez -hagyományosan és gépen is, de csak akkor nyugszik meg a lelke, ha a katalógusa naprakész.)

Korunkat talán legjobban Gutenberg korához hasonlíthatjuk, és a könyvnyomtatás elterjedéséhez. A nyomtatás elterjedése után is írtak - és napjainkban is írunk - kézzel,
de senkinek sem jutott eszébe, hogy a könyveket továbbra is a kódexmásolók technikájával készítse, ha volt már erre egy hatékonyabb és olcsóbb módszer. Ugyanígy szorítják ki fokozatosan a számítógépes adatbázisok és kereső nyelvek is a hagyományos katalógusokat.

Mivel azonban mi az átmenet korában élünk, mindkettőt meg kell tanulnunk és tanítanunk. Ennek a kulturális hagyományőrzésnek szép példája, hogy micsoda értéket képviselnek manapság a régi, kézzel írott kódexek - és milyen jó , hogy a ma élők közül is sokan el tudják még olvasni...)

A két információs fejlődési szakasz másik hasonló vonása, hogy az olcsó és tömegesen előállított nyomtatott könyv megjelenése éppúgy szélesebb körökben tette lehetővé a tudáshoz való hozzáférést, mint ahogyan a számítógépes információkhoz is demokratikusabban és gyorsabban juthatunk. (Gondoljunk a hálózatokra, az Internetre, egyáltalán az osztott üzemmód lehetőségeire.)

Érdemes végiggondolni ezeket, s talán máris könnyebben megbarátkozunk az új technikákkal!

Azért örülök , hogy magam sem hallottam még olyan könyvtárról, ahol a hagyományos nyilvántartásokat és a katalógusokat teljességgel félresöpörték volna a számítógépes rendszer bevezetése után. ( Bár éppenséggel ez sem elképzelhetetlen megfelelő rendszerességgel és szakértelemmel elvégzett mentések esetén, hiszen a rendszer önmagában is teljes értékű és megbízható.)

Abban, hogy mi is a középutas megoldást választottuk, és részben tovább is építjük a katalógusainkat, nem a rendszer megbízhatatlansága és nem is a nosztalgia vezetett bennünket, hanem egyszerűen a praktikum: a könyvtár gyakorlati használhatósága. Ugyanis egy , sőt még két-három gép esetén sem fér hozzá folyamatosan az olvasó a számítógépes adatbázishoz: hiszen az elsőn kölcsönöznek, a másodikon esetleg feldolgoznak, a harmadikon pedig éppen egy másik olvasó keres.

Ezért építjük mi továbbra is folyamatosan a betűrendes keresztkatalógusunkat a számítógépes adatfeldolgozás mellett. Egy-egy törzslapot pedig minden könyvről lerakunk a szolgálati katalógusba a könyvtári háttérmunkák elvégzését segítve ezzel - és persze mindez biztonságot is ad emellett...

A szakkatalógus továbbépítéséről viszont lemondtunk, hiszen tényleg időt és költséget kímélünk meg azzal, hogy nem végzünk el mindent duplán. A tartalmi visszakeresésnek, a szaktájékoztatásnak pedig sokkal hatékonyabb eszköze a számítógépes adatbázis!

Ráadásul a Szirén adatbázis megvásárlásával nemcsak a saját állományunk feldolgozását végezhetjük el lényegesen könnyebb módon, hanem az adott időszakban megjelent teljes magyar könyvtermésről is tájékoztatást nyújthatunk.

(Óriási lehetőség ez a különféle bibliográfiák elkészítésére és adott témához anyaggyűjtésre!)
 
 

    3. A KÖNYVTÁR MUNKAESZKÖZÖKKEL VALÓ ELLÁTOTTSÁGA ÉS A
        SZÁMÍTÁSTECHNIKAI FEJLESZTÉSEK
     

        3.1 Pályázati lehetőségek
     

    Míg az iskolai könyvtár irodabútorokkal, alapvető munkaeszközökkel történő ellátása elsősorban   iskolai feladat, a könyvtár-informatikai fejlesztések terén szerencsére támaszkodhatunk különféle pályázati lehetőségekre is.

    Az utóbbi évben legnagyobb eredményünknek tartom, hogy több mint félmillió Ft értékben nyertünk el hardver és szoftver eszközöket a Soros Alapítvány iskolai könyvtárak számára kiírt 1996-os pályázatán.

    Így jutottunk hozzá a második számítógépünkhöz, amely hatékonyabbá teszi a feldolgozói munkánkat (hiszen eddig felváltva kölcsönöztünk és feldolgoztunk a meglévő egy gépünkön). Ráadásul az alapítványtól multimédiás eszközöket is kaptunk, az új gépünk tartalmaz CD-olvasót és hangkártyát is.

    Így az oktatást kollégáink színesíthetik már ezekkel az eszközökkel is (PIC-DIC, World Atlas, Body Works, Encyclopedia of Science, Brehm-lexikon, stb.), de a tanulók önállóan is nézegethetik a könyvtárban, sőt, talán az iskola helyi hálózatára kapcsolódva is a közeljövőben.

    Ez a támogatás tette lehetővé, hogy megkezdjük a könyvtár helyi hálózatának kiépítését a két gépünk összekapcsolásával, A Szirén program hálózatos verzióját és az adatbank kiegészítését, valamint az újonnan elkészült iskolai tárgyszójegyzéket is beszerezhettük. (Az utóbbi kettő a feldolgozói, adatrögzítési munkákat és az osztályozást teszi egyszerűbbé számunkra.)

    A hálózatos verzió korlátlan felhasználó számára biztosítja a Szirén programhoz történő csatlakozást, tehát a későbbiekben számítógépeink számát - ebből a szempontból - gond nélkül növelhetjük.

    Itt kell megemlítenem, hogy milyen sokat köszönhetünk számítástechnika szakos kollégáinknak, akiktől már eddig is sokat tanultunk, és az ő segítségük nélkül a tervezett fejlesztéseket sem tudnánk megvalósítani. Az eddigiekkel járó szerelési munka is az ő érdemük...

    A Soros Alapítvány támogatásának része volt egy modem és korlátlan idejű Internet-hozzáférés is. Igaz, hogy a telefonvonal használatának korlátozottsága révén inkább csak az e-mailben rejlő lehetőségeket használhattuk ki eddig - a behatárolt telefonköltség miatt -, ám reményeink szerint a minisztérium által nyújtott támogatás, valamint az iskola helyi hálózatának teljes kiépülése után a könyvtárban is hozzájuthatnak olvasóink ezekhez a lehetőségekhez.
     
     

    3.2 A továbbfejlődéshez szükséges eszközök - távolabbi terveink
     

    Az iskolai hálózathoz csatlakozás előnyeit a könyvtár is szeretné kihasználni szolgáltatásainak bővítése és az adatbázisához való hozzáférés teljes körű biztosításának érdekében. Mindezt vázoltuk e cikk mellékletében is.

    Ha a fejlődésünkhöz szükséges eszközöket vesszük számba, az elsősorban : gép, gép, gép! A jövőben szeretnénk minél több számítógépet mint munkaeszközt felajánlani a hozzánk betérőknek.

    Szükség van erre a számítógépes katalógusunkban és a Magyar Nemzeti Bibliográfia leírásaira épülő Szirén adatbázisban való kereséshez, a multimédiás eszközeink jobb kihasználásához, az iskola helyi hálózatához kapcsolódás biztosítására - vagy egyszerűen csak a napi feladatok szövegszerkesztőn történő elvégzéséhez.

    A tanulók részéről már eddig is volt igény erre, de a két meglévő gép még főként a könyvtárosok munkaeszközéül szolgált (kölcsönzés, feldolgozás), csak a második gép alkalmazható időnként az olvasók tájékoztatására és multimédiás alkalmazásokra.

    Számítógépek elhelyezése a könyvtárban azért is előnyös, mert a reggeltől késő délutánig tartó nyitva tartás alatt bárki és bármikor hozzájuk férhet anélkül, hogy külön felügyeletet kellene biztosítani ezalatt a gépteremben.

    Reményeink szerint néhány már ebben a tanévben is jut majd a könyvtár felhasználói számára, hiszen a géptermekben felszabadul több számítógép is a minisztériumi támogatásból vásárolt gépek helyén.

    További ( az esetleg áthelyezett, használt gépeknél korszerűbb, nagyobb teljesítményű, multimédiás felhasználásokat is biztosító) számítógépeket más pályázati lehetőségek segítségével, valamint az iskola esetleg később adódó egyéb forrásaiból kívánunk majd beszerezni a könyvtár számára, ha mód nyílik rá.

    Fejlesztési terveink között szerepel még a jövőben egy kisebb teljesítményű fénymásoló gép üzembe helyezése is a könyvtárban, akár térítéses üzemeltetéssel is. (Még így is igényelnék a tanulók, hiszen sok dokumentum csak helyben használható, mivel csupán egy példányban tudtuk beszerezni. Alkalmanként pedig csak néhány oldalra, egy-egy táblázatra van szükségük bizonyos kézikönyvekből. A felkészülésükhöz nagyon sokszor szükség volna fénymásolásra, és ez a diákok számára egyáltalán nincs megoldva sem a könyvtárban, sem az iskolában.)

    Nálunk fejlettebb országok iskoláiban olyannyira természetes ez, hogy a folyosókon is hozzáférhetők pénzbedobással vagy kódolt kártyával működő fénymásoló berendezések. Noha ettől mi még távol állunk, könyvtári felügyelet mellett nem tartom utópiának ezt sem.

    A jövőben előbb-utóbb egy szkenner beszerzéséről is gondoskodnunk kell; ha nem is külön a könyvtárnak, de az iskola egészének mindenképpen szüksége van rá - már most is.

    Említettem, hogy régi, muzeális értékű gyűjteményünket folyamatosan feltárjuk, de ezt követően is csak korlátozott módon lesznek ezek hozzáférhetők, helyben lehet őket megtekinteni, felügyelet mellett. (A legértékesebbek közülük pedig védett könyvek maradnak, hiszen az állaguk megőrzése különösen fontos.)

    A hozzáférés biztosítása azonban az iskolai hálózat és szkenner segítségével megoldható: számítógépen is lehetne lapozgatni bennük!

    Az utóbbi nagy értékű eszközök beszerzésének iskolai keretek között kevés ugyan a realitása, de pályázati lehetőségek igénybe vételével, szponzorok felkutatásával, esetleg alapítványi támogatással nem tartom elképzelhetetlennek az ilyen irányú fejlesztéseket sem.
     

    4. A KÖNYVTÁR - INFORMATIKA NAT SZERINTI BEVEZETÉSE, TANTERV ÉS MUNKAKÖZÖSSÉG
     

            4.1 Az alakulófélben lévő könyvtár-informatikai munkaközösségről

1997 elején az önkormányzat hozzájárulásával és az akkori megbízott igazgatónő támogatásával egy évre - kísérleti jelleggel - új munkaközösséget alapítottunk, amelynek tagjai a könyvtárosok és az Informatikai bázis munkatársai.

Célunk az volt, hogy a két terület munkáját összehangoljuk az eltérő gyűjtőkör, felhasználói réteg ( az Informatikai bázis az egész kerületet is ellátja az iskola mellett ) és a külön teremben való elhelyezés ellenére is.

Különösen indokolt az együttműködés napjainkban, amikor a helyi tantervek végső kidolgozása vár ránk, hiszen a NAT kötelező bevezetése a jövő tanévben, 1998 őszén lesz esedékes.
 

4.2 A könyvtár-informatika oktatása 1998-tól

A NAT az informatikát kiemelt műveltségi területként kezeli, s ennek egyik része - a számítástechnika mellett - a könyvtári informatika is.

A NAT az egész éves óraszámok kb. 5%-ában állapítja meg az informatikára jutó órakeretet.
Az Országos Közoktatási Intézet és a Nemzeti Tankönyvkiadó minősített tantervei ezen belül a könyvtár-informatikára 25 %-ot ajánlanak, vagyis a számítástechnika és a könyvtár-informatika 75-25 %-os arányban osztozik meg az informatikára szánt órakereten.
(Ez nagyjából tükrözi az alapműveltségi vizsgatervezet koncepcióját, amely szerint az informatika vizsga - mint az A) csoportból választandó vizsgatárgy - két részből áll: számítástechnikából és könyvtárhasználati ismeretekből, mégpedig 80-20 % arányban. )

A fenti ajánlásokat figyelembe vettem a könyvtár-informatika helyi tantervének kidolgozásakor is. A tantervem részben adaptált tanterv: a Nemzeti Tankönyvkiadó minősített tantervét használtam fel a tananyag tartalmához alapként, de a szerkezetét tekintve átalakítottam az iskola helyi sajátosságainak és saját elképzeléseimnek megfelelően.

( A tanterv így tükrözi az iskola kettős képzési rendszerét ( négy-, illetve hatosztályos évfolyamok párhuzamos indítása), de lehetővé teszi majd az iskola várható szerkezeti váltásának követését is - a hatosztályos gimnáziummá alakulást értem ezalatt.)

A tantervem fő sajátossága az, hogy nem négy évfolyamra szétaprózva tartalmazza a 7-10. osztály könyvtár-informatikai ismereteit, hanem két féléves modulban koncentrálva a 7. és a 9. osztály első félévében. Ennek több előnye is van, főként az, hogy az iskolánkba érkező tanulók ( ez pedig éppen a 7. és a 9. évfolyamra járó korosztály ), rögtön a tanulmányaik kezdetén szert tehetnek olyan könyvtárhasználati, önművelési, tanulásmódszertani és információkezelési ismeretekre, amelyek nélkülözhetetlenek lesznek a tanulmányaik során szinte minden tantárgy tekintetében.

Ez az oka annak, hogy a NAT is kiemelten kezeli a könyvtári ismereteket: egyrészt önállósult tantárgyként az informatika műveltségterületén belül, másrészt a bonyolult keresztkapcsolatok révén (kereszttantervként) elvárja más tantárgyaktól is, hogy beépítsék követelményrendszerükbe az adott tantárgy könyvtári szakismereteit - szakkönyvek, lexikonok, szakbibliográfiák, ismerete és felhasználása a különböző tantárgyak oktatásában, stb.

A NAT komplexitásának ezen jegyeit - a könyvtári ismeretek egyfajta tantárgyköziségét - fedezhetjük fel a Kommunikációs kultúra és tanulás, Ember és társadalom, Ember és természet, Földünk és környezetünk - s talán a legmarkánsabban az Anyanyelv és irodalom c. fejezetekben.

A könyvtárhasználati ismeretek átadása tehát tantervközi feladat, és nem merül ki az Informatika műveltségterület könyvtár-informatikai részével: ez utóbbi nyújtja az alapokat, az információszerzési technikák megismertetését, míg az előbbiekre vár ezen ismeretek elmélyítése, gyakoroltatása, az oktatásban történő hasznosítása.

Mindezeknek a feladatoknak a teljesítése a helyi tanterv kidolgozásakor a könyvtárostanártól és az érintett területek szaktanáraitól nagyfokú együttműködést kíván meg.

A tantervemnek jelenleg a makro-változata van készen, most dolgozom az átmeneti tanterveken. Az egyeztetések után szeretném elkészíteni a mikrotantervet, a 7. osztályos anyagra koncentrálva, hiszen először -1998-ban - ez kerül bevezetésre.

4.3 Az új könyvtárismereti szakkör és az FPI felkérése

Az utóbbi 2-3 évben néhány diákból kialakult egy a könyvek és a könyvtár iránt érdeklődő kis csoport. Szinte minden szabadidejüket - még a nyári szünidejükben is egy-egy hetet(!) - a könyvtárban töltötték, különösen a régi könyvek válogatásában, rendszerezésében, és a könyvtár átrendezésében segítettek sokat. Az ő érdeklődésükre alapozva az 1997/98-as tanévben szakkört szeretnék indítani Könyvtárismereti szakkör elnevezéssel.

Tulajdonképpen azt a munkát folytatnánk hivatalosan, amit már elkezdtünk, de írás-, könyv- és könyvtártörténettel is foglalkoznánk. (Annál is inkább, mivel a NAT ezt nem tartalmazza, viszont lehet iránta mélyebb érdeklődés.) Tehát a szakkör könyvtárhasználati és egy kicsit kultúrtörténeti jellegű is lenne egyszersmind.

Az első félévben azonban elsősorban a helyi tanterv hetedik évfolyamra tervezett anyagát vennénk át kísérleti jelleggel. Ennek azért lenne nagy jelentősége, mert a könyvtár-informatika oktatásának nem voltak tantervesült előzményei, nincsenek tehát gyakorlati tapasztalataink, amelyekre alapozhatnánk.

Ezt a pedagógiai hátrányt szeretném kiküszöbölni a tanterv 1998-as bevezetését megelőzően egy részének a kipróbálásával.

Az első félév tapasztalatait követően a második félév elején az FPI könyvtári szaktanácsadójának kérésére bemutató órát tartanánk ugyanezzel a csoporttal, amelyen a pedagógiai intézet által szervezett tanfolyam, a fővárosi középiskolák könyvtárostanárai vesznek részt.
 
 

    5. KÖNYVTÁR MÁS KEZDEMÉNYEZÉSEI
     

            5.1 Az iskolai könyvtár mint pedagógiai forrásközpont

Könyvtárunk fejlődőben lévő számítógépes hátterét kihasználva szeretnénk a hagyományos felfogású iskolai könyvtárból korszerű forrásközponttá válni. Ennek érdekében már megtettük az első lépéseket: az oktatásban és a pedagógiai tervezőmunkában felhasználható szoftvereket szereztünk be, amelyeket kollégáink és tanulóink számára hozzáférhetővé teszünk, róluk tájékoztatást nyújtunk.
(Pl. Dinamikus olvasás, Profil tantervi program és adatbank, Nemzeti Tankönyvkiadó tantervi adatbankja, stb.)
Igyekszünk a legkorszerűbb pedagógiai információkat is hozzáférhetővé tenni. A mellékletben áttekinthető a könyvtár jelenlegi helye az iskola informatikai rendszerében.

Szakmai fejlődésünket, továbbképzéseinket is a könyvtári informatika irányában tervezzük munkánk színvonalának növelése érdekében. (Számítógépes tanfolyamok - pl. Internet-tanfolyam - és könyvtári szakinformátor képzés.)

Úgy érezzük, hogy erre szükségünk van ahhoz, hogy a napjainkban és a jövőben folyó könyvtári fejlesztéseket érdemben követni tudjuk, netán ennek kezdeményezői is lehessünk.
 

5.2 Vetélkedők, versenyekre történő felkészítés

Az iskolai könyvtárak egyik hagyományos feladatának tartjuk a különféle versenyekre készülő diákok segítését az anyaggyűjtésben, bibliográfiák elkészítésében.

De az utóbbi három évben már mi is készítettünk fel tanulókat a Bod Péter könyvtárhasználati versenyre, s magunk is rendeztünk játékos könyvtárhasználati vetélkedőt - legutóbb például a Berzsenyi Napokon.
 

5.3 Kiállítások a könyvtár anyagából

Kevésbé hagyományos, de egy könyvtártól sosem idegen feladat a különféle kiállítások szervezése, megrendezése.

Tavaly március 15-én rendeztünk sok korabeli idézettel és térkép- , fotómásolattal kiállítást, saját anyagunkat kiegészítve a Petőfi Irodalmi Múzeum forrásaival.

Idén iskolánk új épületbe költözésének 10. évfordulójára állítottunk össze kiállítást régi könyveinkből, iskolatörténeti dokumentumainkból.

A válogatás során sok érdekességre bukkantunk, régi reklámcéduláktól I. világháborús katonai behívón át majd’ százéves “puskáig” - utóbbin a dolgozatíráshoz használt eszközt értem...
 

5.4 Megemlékezés tanárkollégák évfordulóiról

Tavaly előtt kezdeményeztük, és szeretnénk hagyományt teremteni azzal, hogy minden tanévnyitó értekezleten egy emléklappal, esetleg egy szál virággal, de mindenképpen a másik munkájára való odafigyeléssel megemlékezünk azokról a kollégákról, akik legalább öt, tíz, tizenöt, húsz - vagy netán több éve, évtizede dolgoznak iskolánkban.

Mivel az iskolai évkönyvekhez mi, könyvtárosok férhetünk hozzá a legegyszerűbben, ezért az évfordulósok neveit is mi tartjuk számon.

Ezt azért tartjuk fontosnak, mert hiába várjuk a társadalomtól, hogy erkölcsileg - netán anyagilag is - elismerje a pedagógusok munkáját, ha mi magunk sem figyelünk oda egymásra, a másik erőfeszítéseire.

Lehet, hogy az egy munkahelyen eltöltött idő sokak szemében már nem feltétlenül érték, nem vall a munka minőségéről, de szerintem megbecsülést érdemel, különösen, ha a nálunk is tapasztalható erősödő elvándorlást nézzük.

Az írás a szerző 1998. január 27-én és február 3-án elhangzott előadásai alapján készült. (Helyszín: Berzsenyi Dániel Gimnázium, az FPI által szervezett 185. sz. módszertani tanfolyam.)
 


Elejére